Biosensor

Biosensor får nyckelpatent godkänt i Kina

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 14:07 CEST

(Aktietorget: BIAP A)

Biosensors patent som skyddar överföringsteknologin från fasta filterprover till vätska har godkänts av de kinesiska patentmyndigheten. Det erhållna patentet skyddar en väsentlig del av Biosensors teknologi för detektering av spårämnen.

-Det är naturligtvis en viktig händelse för oss när en stor patentmyndighet som Kina godkänner ett av våra viktigaste patent' säger Biosensors utvecklingschef Per Månsson. 'Patentet skyddar en väsentlig del av vår överföringsteknologi i analysinstrumentet och kommer därmed att göra det ytterst svårt för våra konkurrenter att använda denna teknologi i kombination med Bioteknologi inom vårt applikationsområde. Detta kommer därför att ytterligare förstärka Biosensors unika ställning på världsmarknaden eftersom det är mycket fokus på just Kina i samband med kommande OS, fortsätter Månsson.

Bolaget räknar med att detta kommer att väsentligen bidraga till att öka kinesiska partners aktiviteter för att sälja Biosensors produkter.

För vidare information, var vänlig kontakta:

Bengt Hagander
VD, Biosensor Applications Sweden AB (publ)
bengt.hagander@biosensor.se

Biosensor är ett svenskt företag, beläget i Solna. Bolaget är noterat på AktieTorget. Företaget har utvecklat en unik teknologi för detektering av spårämnen, baserad på bioteknologiska sensorer. Denna teknologi detekterar simultant både sprängämnen och narkotika i mycket små mängder. Teknologin utmärker sig genom sin säkra detekteringsförmåga i kombination med den låga graden av falsklarm utanför labbmiljöer. Biosensors kunder kommer från polisväsende, säkerhetsföretag, tull, militär, kriminalvård och beroendevård över hela världen.