Biosensor

Biosensor får patent godkänt i Kina

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2008 10:46 CEST

(Aktietorget: BIAP A)

Biosensor har fått ett viktigt patent godkänt av den kinesiska patentmyndigheten, State Intellectual Property Office of the People's Republic of China. Patentet skyddar den komplicerade kemikonstruktionen på den sensoryta som gör att BIOSENS kan detektera ytterst små mängder av narkotika och sprängämnen.

-Det här är ett av de viktigaste patenten i vår teknologi och det är naturligtvis ett genombrott för Biosensors produktportfölj när en stor marknads patentmyndighet godkänner detta, säger Biosensors utvecklingschef Per Månsson.

Patentet skyddar en väsentlig del av Biosensors detektionsteknologi i analysinstrumentet och gör det svårt för konkurrenter att använda denna teknologi inom BIOSENS applikationsområde. Narkotikaproblematiken är omfattande i Kina och därför innebär detta patentskydd att marknadsaktiviteterna kan förstärkas även där.

För vidare information, var vänlig kontakta:

Bengt Hagander
VD, Biosensor Applications Sweden AB (publ)
bengt.hagander@biosensor.se

Biosensor är ett svenskt företag, beläget i Solna. Bolaget är noterat på AktieTorget. Företaget har utvecklat en unik teknologi för detektering av spårämnen, baserad på bioteknologiska sensorer. Denna teknologi detekterar simultant både sprängämnen och narkotika i mycket små mängder. Teknologin utmärker sig genom sin säkra detekteringsförmåga i kombination med den låga graden av falsklarm utanför labbmiljöer. Biosensors kunder kommer från polisväsendet, säkerhetsföretag, tull, militär, kriminalvård och beroendevård över hela världen.