Biotage AB

Biotage föremål för patenttvist i USA

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 09:21 CEST

Biotage AB har tillsammans med de helägda dotterbolagen Biotage GB Ltd och Biotage LLC, stämts för patentintrång vid "the U.S. District court for the Southern District of California".
Stämningsansökan har lämnats in av Scientific Plastic Products, Inc. och gäller de amerikanska patenten med nummer 7,138,061, 7,381,327 och 7,410,571 med rubriken "Flash Chromatography Cartridge". Närmast berör stämningsansökan Biotages försäljning av produktlinjen SNAP i USA.
"I vår bransch pågår ständigt diskussioner om och ifrågasättande av patent. Det är ännu för tidigt för att vi med säkerhet ska kunna uttala oss i ärendet. Vår initiala analys av situationen indikerar dock att vi i sak har en stark ställning och att motparten saknar fog för påstått patentintrång.", säger Torben Jørgensen, VD för Biotage AB.

Kontaktperson:
Torben Jörgensen, VD och koncernchef
Tel: 0707-49 05 84, torben.jorgensen@eu.biotage.com

Om Biotage
Biotage AB är ett globalt bolag verksamt inom biovetenskaplig forskning med starka teknologier, bred verksamhet och en långsiktig syn på marknaden. Företaget erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom läkemedelskemi. Under 2005 förvärvades bl a verksamhet och produkter från bolaget Argonaut, vilket ytterligare förstärker produktsortimentet inom läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av de 30 största läkemedelsbolagen och de 20 största bioteknikbolagen i världen samt av ledande akademiska institutioner. Huvudkontoret ligger i Uppsala och företaget har dotterbolag i USA, Japan, England, Tyskland och flera andra europeiska länder. Biotage har 300 anställda och omsatte 385,3 MSEK under 2008. Biotage är noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen i Stockholm. Hemsida:
www.biotage.com