Biotage AB

Biotage lanserar ett nytt system för mikrovågssyntes

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2004 13:37 CEST

Biotage har framgångsrikt marknadsfört system för mikrovågssyntes och är marknadsledande inom området. Kunderna är laboratorier där flera kemister använder ett gemensamt system men behovet av ett system för en enskild användare till ett lägre pris har vuxit. När Biotage nu lanserar en ny generation system kan företaget även penetrera segmentet för individuella mikrovågssyntessystem, vilket är ett nytt segment för Biotage. Då alltfler läkemedelskemister använder mikrovågssyntes som ett led i framtagningen av nya läkemedelskandidater ser Biotage en stor potential för det system som nu lanseras; The Initiator.

Initiatorn är ett kompakt modulärt instrument med hög flexibilitet. Den är användarvänlig och dessutom kostnadseffektiv. Biotage kommer att lansera den nya produkten på Analytica-mässan i Munchen den 11-14 maj och försäljning påbörjas därefter. Produkten ingår i affärsområdet Discovery Chemistry.

Initiatorn är viktig för försäljningsutvecklingen för Biotage då den öppnar upp ett nytt segment och kommer således att bidra positivt till företagets resultat under andra halvåret 2004.

Om Biotage
Biotage är ett globalt bolag verksamt inom biovetenskaplig forskning med starka teknologier, bred verksamhet och en långsiktig syn på marknaden. Företaget erbjuder lösningar, kunskap och erfarenhet inom genetisk analys och läkemedelskemi. Kunderna består bland annat av världens 30 största läkemedelsbolag, världens 20 största bioteknikbolag och av ledande akademiska institut. Huvudkontoret ligger i Uppsala men företaget har även kontor i USA, Japan och flera europeiska länder. Biotage har ca 250 anställda och omsatte proforma 362 MSEK i 2003. Biotage är noterat på Stockholmsbörsen. Hemsida: www.biotage.com