Biovitrum

Biovitrum och Symphogen inleder samarbete kring rekombinanta polyklonala antikroppar

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2004 11:14 CEST

Biovitrum AB och det danska bioteknikföretaget Symphogen A/S har undertecknat ett samarbetsavtal som rör processutveckling och produktion av Rhesus-D specifika rekombinanta polyklonala antikroppar för Symphogens kliniska studier för att undvika hemolys hos nyfödda.

"Med det här avtalet stärker vi vår position som en av de ledande leverantörerna av processutveckling och produktion av rekombinanta proteiner", säger Hans Örström, chef för affärsområdet Biopharmaceutical Services inom Biovitrum.

"Symphogen når med det här avtalet en viktig milstolpe för att ta vårt första projekt in i preklinisk utvecklingsfas. Jag förutser att det här är den första av flera rekombinanta polyklonala antikroppar som Symphogen tar från tidig forskning till senare utvecklingsfas under de kommande åren. Biovitrums produktionserfarenhet hjälper oss att ta den här nya typen av terapeutiska antikroppar till marknaden", säger Symphogens VD Kirsten Drejer.

Biovitrum Biopharmaceuticals bildades under hösten 2003 i syfte att stärka Biovitrums ställning som leverantör av processutveckling och kontraktstillverkning av rekombinanta proteiner. Bland de övriga kunderna märks bland andra Amgen, Pfizer och Wyeth.

Kontakt hos Biovitrum:
Mikael Widell, SVP Communications
Biovitrum AB
Mikael.widell@biovitrum.com

Kontakt hos Symphogen:
Kirsten Drejer, VD
Symphogen

Fakta till redaktionen:

Om Biovitrum
Biovitrum är ett svenskt bioteknikbolag med fokus på forskning och utveckling inom metabola sjukdomar, som typ 2-diabetes och fetma, samt kontraktsutveckling och tillverkning av proteinläkemedel. Biovitrum har en omfattande patentportfölj och en stark teknikplattform, med flera projekt i prekliniska och kliniska studier. Biovitrum är ett av Europas största bioteknikföretag med över 550 anställda. De årliga intäkterna, inklusive royaltyintäkter och kontraktsuppdrag, finansierar merparten av den årliga forskningsbudgeten. Ytterligare information finns på www.biovitrum.se.

Om Symphogen
Symphogen A/S är ett danskt bioteknikföretag med en unik teknologi för tillverkning av målspecifika rekombinanta, polyklonala antikroppar, symphobodies, för att behandla eller förhindra olika sjukdomar. Den nya generationen av Symphogens antikroppar som valts till läkemedelskandidater är utvecklade med antingen Symplex™- eller Symphage™-teknologierna. Symphobodies utgör en helt ny klass av terapeutiska antikroppar som erbjuder en rad fördelar framför dagens immunoglobuliner utvunna ur plasma och monoklonala antikroppsterapier, för behandling av sjukdomar som kännetecknas av komplexa "targets". Hit hör infektionssjukdomar, allergier, avstötningsreaktioner efter transplantationer samt cancer. Bolaget grundades 2000 och har tagit in 25 miljoner dollar i riskkapital. Bland investerarna finns Novo A/S, Essex Woodlands Health Ventures Fund, Scandinavian Life Science, Danske Bank A/S, LD Pensions och Vaekstfonden. Ytterligare information finns på www.symphogen.com