Folkpartiet

Birgitta Ohlsson (fp) direkt från Zimbabwe: Ställ Mugabe inför internationell rätt

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 08:45 CEST

Birgitta Ohlsson, folkpartiets utrikestalesman, har som enda västerländska parlamentariker på länge, tagit sig in i Zimbabwe.

- Zimbabwe befinner sig i fritt fall. Människor jag träffat lever i en ständig skräck, svälten är vidrig och ekonomin skenar. Sverige måste agera kraftfullt för att sätta stopp för Robert Mugabes skräckregim.
Utrikesminister Carl Bildt bör ta ledartröjan och kräva att EU utarbetar en färdkarta för ett demokratiskt Zimbabwe och även vägra delta på höstens
afrikanska toppmöte i Portugal om Mugabe kommer.

Det säger Birgitta Ohlsson (fp), som idag skriver direkt från Harare, Zimbabwes huvudstad, på Brännpunkt i Svenska Dagbladet. Ohlsson har varit
en vecka i Zimbabwe i de största städerna Harare och Bulawayo och på landsbygden för att träffa oppositionen. Hon anländer tillbaka till Sverige fredag eftermiddag.

- Mugabe bär ensam ansvaret för helvetet i landet. Det är dags att sluta med tyst diplomati. Ställ Mugabe inför den internationella brottsmålsdomstolen ICC för hans grova brott mot de mänskliga rättigheterna och utfärda en arresteringsorder nästa gång han anländer på europeisk mark. Infernot i Zimbabwe är inte bara en afrikansk angelägenhet utan ett internationellt ansvar, avslutar Ohlsson (fp).

Debattartikeln i Svenska Dagbladet: "Stoppa helvetet i Zimbabwe"

Birgitta Ohlsson
Utrikestalesman (fp) och riksdagsledamot i utrikesutskottet

Yoav Bartal