Folkpartiet

Birgitta Ohlsson (fp) uppmanar regeringen: Sluta ge dispens för barngifte

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 11:53 CEST

- Inför en stenhård 18-årsgräns för giftermål. Det är absurt att barn idag kan få dispens för att ingå äktenskap i Sverige. Tvångsgifte och barnäktenskap är sedvänjor som inte ska tillåtas. Vicepresidentkandidat Sarah Palins gravida 17-åriga dotter Bristol Palin skulle inte få gifta sig i Sverige med den lagstiftning Liberala Kvinnor kräver.

Det säger Birgitta Ohlsson, riksdagsledamot (fp) och ordförande för Liberala Kvinnor, som tillsammans med Sara Mohammad, ordförande för Glöm aldrig Pela och Fadime, kräver nolltolerans mot tvångsgifte i en debattartikel i SvD idag. I våras lämnades en utredning om människohandel och barnäktenskap till regeringen. Remisstiden går ut i oktober.

- Regeringen får inte nöja sig med förslagen i utredningen utan måste föreslå en lag som kriminaliserar tvångsgifte som ger fängelsestraff. Sverige måste agera kraftfullt internationellt för att fler länder ska höja gränsen för giftermål till 18 år. Det finns runt 60 miljoner kvinnor som idag är mellan 20 och 24 år som tvingats gifta sig före 18 år enligt Unicef. Det här är ingen liten fråga, säger Birgitta Ohlsson.

Länk till artikeln i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1733693.svd

--------------------------------------------------

Birgitta Ohlsson, ordförande Liberala Kvinnor och riksdagsledamot (fp)
070-968 71 06, birgitta.ohlsson@riksdagen.se