LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Birgitta Ohlsson inleder LSU Forum 2012

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 08:27 CEST

Fredagen den 19 oktober träffas unga ledare, beslutsfattare, opinionsbildare och forskare på LSU Forum. Årets konferens inleds med ett samtal om demokratins utmaningar i Sverige och Europa mellan demokratiminister Birgitta Ohlsson (FP) och LSU:s ordförande Felix König. Under dagen deltar också bland andra Hans Linde (V), gruppledare och Lena Ag, generalsekreterare Kvinna till Kvinna.

LSU Forum är LSU:s årliga ungdomspolitiska konferens. Under dagen anordnas seminarier kring ämnen som lokal ungdomspolitik, civil olydnad, påverkansarbete gentemot EU och när idrott och musik blir till politiska frågor.

- ”Vi ser fram emot att diskutera ungas roll i demokratin, och resonera kring vilka förutsättningar unga ges för att kunna påverka samhället. Men också hur bristande möjligheter att påverka kan föda antidemokratiska värderingar och hur vi ska se på olika former av påverkan som mer eller mindre demokratiska. Var går gränsen, och hur ser vi till att alla kan påverka samhället konstruktivt?”, säger Felix König, ordförande LSU.

Praktisk information
LSU Forum arrangeras fredagen den 19 oktober klockan 11.30 - 19.00 i Bygget Fest och Konferens, Norrlandsgatan 11 i centrala Stockholm. Deltagande är gratis och du är välkommen under hela eller delar av konferensen. Hela programmet hittar du på www.lsu.se/lsu-forum. Journalister är välkomna att delta. Birgitta Ohlsson talar klockan 12.00 - 13.00.

Maja Österlund, projektledare LSU
maja.osterlund@lsu.se

Felix König, ordförande LSU
felix.konig@lsu.se
0734 – 60 56 62

Ungdomsorganisationer förändrar och förbättrar unga människors vardag. Att gemensamt driva en ungdomsorganisation ger unga en möjlighet till makt och resurser för att påverka sin egen omgivning. De är mötesplatser för över en halv miljon unga medlemmar i Sverige som genom sitt engagemang får unik kompetens och ett sammanhang för sina idéer. LSU samlar Sveriges ungdomsorganisationer för att vi gemensamt ska förbättra förutsättningarna för ungas organisering, i Sverige och i världen. Följ LSU:s arbete på Facebook och Twitter.