Folkpartiet

Birgitta Ohlsson utrikestalesman (fp) om OS i Kina: Olympiskt sorgeband mot Kinas diktatur

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 08:37 CEST

- OS och politik har alltid varit en arena för maktutövning. Nazistpropagandan flödade vid OS i Berlin 1936. Rasförtryckets USA kritiserades på prispallen i Mexico City 1968. 1980 blev Moskva sovjetkommunismens skyltfönster. 2008 står världens största diktatur Kina värd. Bojkott är inget alternativ, men erbjud idrottarna att frivilligt bära ett vitt sidenband kring armleden. Färgen vitt betyder sorg i Kina och skulle vara en markering att vi aldrig glömmer offren för den kinesiska diktaturen.

Detta säger Birgitta Ohlsson, utrikespolitisk talesman för folkpartiet som i Göteborgs Posten skrivit en debattartikel där hon lanserar en OS-kampanj
för frihet i Kina.

- Från svenskt idrottshåll är det dessvärre mestadels tyst. IOK:s ledning verkar vilja att politiker håller sig borta och atleter vill vara neutrala - som om man skulle kunna vara neutral mellan demokrati och diktatur. I en olympiad representerar man inte heller bara sig själv, sponsorerna eller klubblag, man representerar Sverige vars varumärke är en fredlig demokrati som sätter respekt för mänskliga rättigheter främst, avslutar Birgitta
Ohlsson.