Consilium AB

Birka Line väljer Consiliums brandsäkerhetssystem till sitt nya kryssningsfartyg

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2003 11:29 CEST

Marinelektronik-företaget Consilium har fått order på att leverera brandsäkerhetsystemet till Birka Lines nya special-designade kryssningsfartyg som skall byggas på Aker Finnyards i Rauma, Finland. Ordervärdet upp går till cirka 4,5 miljoner kronor.

Birka Line är ännu en krävande kund som valt att utrusta sitt kryssningsfartyg med ett av våra mest avancerade koncept inom brandsäkerhetssystem. Kryssningsindustrin fortsätter trots den svaga världskonjukturen att växa och över hälften av världens kryssningsrederier har valt att utrusta sina fartyg med våra system, säger Ove Hansson VD för Consilium.

Det nya fartyget som skall sättas in i kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn kommer att levereras under hösten 2004.
- Med det nya fartyget sätter vi en ny standard för kryssningar på Östersjön och valet av samarbetspartners speglar vår höga ambitionsnivå säger Captain Clas Öfverström på Birka Line i Mariehamn.

På det nya fartyget presenterar vi ett helt nytt kryssningskoncept som fokuserar på passagerarnas behov av upplevelse, avkoppling och gemenskap. Bland attraktionerna ombord finns t ex ett helt däck för avkoppling och rekreation med en stor spa- och relaxavdelning fortsätter Clas Öfverström.

Det nya fartyget, ett renodlat kryssningsfartyg utan bildäck, blir 177 m långt och 28 m brett. Fartyget får 11 däck varav 5 däck rymmer hytter och sviter för sammanlagt 1800 passagerare och 3 däck allmänna utrymmen med bl a restauranger, barer, 2 nattklubbar, stor konferensavdelning samt shoppingcenter. Högst upp, på däck 10 ligger rekreationsdäck med bl a observation-lounge, spa- och poolanläggning. Vidare blir det stora däcksutrymmen utomhus för olika aktiviteter under sommarhalvåret.

Den totala fartygsinvesteringen uppgår till 155 MEUR och när fartyget sätts i drift uppgår besättningen till totalt ca 360 personer i två vakter.

För ytterligare information kontakta:
Consilium AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Ove Hansson, VD och Koncernchef
Telefon: 08-563 05 300 , 070-576 08 33