Pintxo Förlag

Birro é klar! Släpper ungdomsroman i fotbollsmiljö

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2013 14:55 CEST

Birro é klar!

Neymar till FC Barcelona, Falcao till AS Monaco och – Marcus Birro till Pintxo förlag!

Silly season är ryktenas tid, men nu kan ett av dem avskrivas. Marcus Birro är nämligen klar för "Calcio Amore" (Älskade fotboll), en bok för alla fotbollsintresserade killar och tjejer i 10- till 15-årsåldern.

– Se på Zlatans biografi, säger Marcus Birro. Det är den enda bok mängder med unga har läst eftersom det också är den enda bok som lockat dem till läsning. Men bakom David Lagercrantz bok har det tills nu varit tomt.

Bokhandelns hylla för tonåringar gapar tom på böcker med bollkänsla. Samtidigt pågår en debatt om varför det är så svårt att locka fler unga, inte minst killar, till läsning. Pisa-undersökningen från 2009 visar att 24 procent av killarna och 10 procent av tjejerna går ur grundskolan som så svaga läsare att de inte kan plugga vidare. Redan som 15–16-åringar är deras livschanser kraftigt beskurna. Att locka fler till läsning är alltså en ödesfråga för både individ och samhälle.

"Calcio Amore" kommer ut i månadsskiftet oktober/november och är Marcus Birros första bok för en yngre publik. Boken handlar om Daniel som efter en drömmatch i svenska P15-landslaget får chansen att bli ungdomsproffs i italienska storklubben AS Romas akademi.

– Daniel älskar passionen i fotbollen, älskar möjligheterna att få bli någon genom fotbollen. Det blir väldigt lite om löpvägar och inga pilar i någon riktning. Däremot blir det tio tusen ton av sådant som fotbollen handlar mest om. Nämligen känslor.

– Marcus Birro är en drömvärvning, säger Mattias Nykvist förläggare på Pintxo förlag. Han är precis den författartyp vi letat efter: Drivet, bollkänslan och hans passion för fotboll – allt är av yppersta världsklass.

Marcus Birro 070-962 27 34 / marcus.birro@hotmail.com

Mattias Nykvist, förläggare 070-531 04 51 / mattias@pintxoforlag.se

Pintxo är förlaget med bollkänsla. Det gör att vi med kärlek, kunskap och respekt kan närma oss ämnen och karaktärer som saknats i bokhyllorna. Genom en utgivning inom sport och fritid, lockar vi fler till läsning och en aktiv livsstil.

Pintxo Förlag AB
mattias@pintxoforlag.se