Rotary Sverige

Biståndsministern talar på internationell Rotarykonferens i Sundsvall

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2012 08:11 CEST

Biståndsminister Gunilla Carlsson är en av huvudtalarna på Rotarys internationella konferens i Sundsvall under veckoslutet 1-2 september. Hon kommer att tala om det stora behovet av mat, rent vatten och sanitetsutrustning, utbildning och hälsovård som finns i stora delar av världen. Kvinnors situation i de fattigaste länderna och vikten av att driva jämställdhetsfrågor.

Biståndsministerns framträdande ses som mycket intressant och viktigt eftersom Rotarys fokusområden i år omfattar vatten och hälsa, grundutbildning och läskunnighet samt barns och mödrars hälsa. Rotaryklubbar i Sverige och hela världen bidrar genom sina projekt till att göra skillnad för de människor som mest behöver hjälp. Varje år spenderar Rotary 150 millioner dollar på bland annat humanitära program, polioutrotning och utbildning.

Presskontakt:

Christina Bredin, 0706 344 120

Ann-Britt Åsebol 070 595 1802

Leif Hemmingsson, 070 312 3413

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.