Sveriges Annonsörer

Bitter eftersmak om staten ska kontrollera våra matvanor

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 11:38 CEST

Staten vill kontrollera familjens matvanor Allt fler barn väger för mycket, såväl i Sverige som internationellt. Två statliga myndigheter - Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket - diskuterar därför på fullt allvar möjligheten att förbjuda alla former av reklam för mat som riktar sig till barn.

- Det här är fullt i klass med Socialstyrelsens gamla påbud om att alla medborgare ska äta 6-8 brödskivor om dagen. Alla vet innerst inne att barn måste röra på sig mer, och ta det försiktigt med fett och socker. Vart tog individens och föräldrarnas ansvar vägen?, undrar Annonsörföreningens VD Anders Ericson.

Reklam påverkar vanor
I det senaste numret av Folkhälsoinstitutets tidskrift Utblick publiceras en artikel om hur starka kommersiella krafter lockar barn att konsumera söta och näringsfattiga produkter. En brittisk rapport slår fast att matreklam påverkar barns matvanor, och att en stor del av reklamen avser produkter som chips, godis och snabbmat. Man framhåller särskilt att det är barn till lågutbildade mödrar som äter mest fel. Därför diskuterar nu Folkhälsoinstitutet och Livsmedelsverket möjligheten att förbjuda alla former av reklam som riktar sig till barn.
- Jag är helt överens med artikelförfattaren om att alldeles för många barn är överviktiga och att det ofta troligen beror på fel kostvanor, säger Anders Ericson, Annonsörföreningen. Dessutom rör de på sig för lite, vilket för övrigt även gäller de flesta av oss vuxna. Däremot tror jag inte för ett ögonblick på att vi kan styra människors livsstil med förbud. Vi kan inte lämna över vårt föräldraransvar på anonyma myndigheter. Och att, som i artikeln, peka ut en viss socioekonomisk kategori mödrar är direkt osmakligt.

Föräldrar måste kunna säga nej
Under senare år har olika intressegrupper även framfört förslag om förbud för reklam om leksaker och alla former av reklam riktad till barn via TV.
- Barn som växer upp måste få lära sig att skilja mellan reklam och annan information. Föräldrar måste lära sig att säga nej ibland, säger Anders Ericson.

Reklam är både öppet och reglerat
Så länge det inte är aktuellt att förbjuda leksaker, hamburgare, korv, chips och godis helt och hållet kommer tillverkare att kommunicera med sina målgrupper.
- Och det mest öppna, reglerade och kontrollerbara sätt att göra det på är via reklam, säger Anders Ericson.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Ericson, Vd Annonsörföreningen 08-545 252 32 alt 0708-18 75 99.