Miljöpartiet de gröna

Björklund luckrar upp skolplikten

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 14:05 CEST

Vilka kunskaper får en avstängd elev och var kommer de att ta vägen, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand om regeringens nya förslag om hårdare tag i skolan.
- Jan Björklund har missuppfattat problemet. Istället för resurser till skolan levererar Björklund bara fler varianter av straff. Stökiga elever behöver fler vuxna i skolan. Att slängas ut på stan är förödande för dem, säger Maria Wetterstrand.

- Skolans huvuduppgift är att ge eleverna kunskaper för livet. Jan Björklunds förslag till ändring i skollagen innebär i praktiken att skolplikten avskaffas och att elever som verkligen behöver undervisning och stöd från vuxna kan portas från skolan, säger Miljöpartiets skolpolitiske talesperson Mats Pertoft.

- Att inte klara av att ta hand om en elev i skolan är ett misslyckande. Men att stänga eleven ute är som att sopa problemet under mattan. Det löser inga problem. Med en skola som utgår i från individens villkor behöver skolan klara av att ge tidskrävande elever mer hjälp och uppmärksamhet. Det är bättre att all den lärararbetstid som skulle läggas ner för kvarsittning och försittning i stället används i förebyggande syfte, säger Mats Pertoft.

- Jan Björklunds modell med avstängning av barn gör att barnen blir extremt utelämnade till enskilda lärares och rektorers godtycke. Rättssäkerheten är hotad, säger Maria Wetterstrand.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Anders Wallner, språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, 0702-15 43 32
Maria Gardfjell, pressekreterare för språkrören, 070-301 19 64
Mats Pertoft, 070-851 80 79

MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)

Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet