Björn Axén

BJÖRN AXÉN KOLLEKTION 2010

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 14:26 CET

Björn Axéns stiltolkning för 2010 i samarbete med Noir et Blanc

Björn Axén har genom åren alltid haft ett nära samarbete med modebranschen och ett speciellt klappande hjärta för ung svensk design. Framgångarna för Sveriges nya talanger är spännande att följa och något som vi gärna vill uppmuntra och bidra till.

Därför startar vi i år upp vad vi hoppas kommer bli en långlivad tradition; Björn Axéns hårkollektion i samarbete med ett svenskt ungt klädmärke. Varje år kommer vi att lyfta fram nya talanger som vi inspireras av och som vi tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet.

Vårt allra första samarbete för 2010 års kollektion gör vi med Noir et Blanc. I denna designduos kläder ser vi mycket av det Björn Axén står för: klassisk, stilren design med ett nytt och spännande uttryck. Deras starka siluetter och tydliga former förmedlar en känsla av självsäkerhet och dramatik som imponerar och inspirerar.

”Samarbetet känns otroligt spännande, att tillsammans utveckla ett nytt koncept där man lagt ihop det bästa ifrån två olika världar. Att Björn Axén valt att tolka Noir et Blanc och kollektionen Deconstructed Bodies känns för oss väldigt smickrande. Genom ett för oss relativt nytt fromspråk har de tolkat kollektionen och förstärkt formerna. Det är fantastiskt att se samspelet mellan plaggen och dessa innovativa håruppsättningar”

Petra Thoms, Noir et Blanc

Frisyrerna i årets Björn Axén kollektion har i likhet med Noir et Blancs design tydliga, klassiska former men med en oväntad twist. Vi har jobbat mycket med hårets struktur, tångade vågor och kreppningar gjorda på nya sätt. Blanka, klassiska kamningar men med mer attityd. Vi tänjer på de gamla teknikerna men utan att tumma på kvalitén.

Vi hoppas att du tycker om bilderna och du får gärna publicera bild och text så länge du uppger källan – BJÖRN AXÉN.

Björn Axén Artistic Team

Hår:   Björn Axén Artistic Team
Make up:   Maria Boström, Björn Axén
Styling:  Noir et Blanc
Fotograf:  Morgan Norman, Söderberg Agentur
Foto ass:  Daniel Stigefelt och Claes Almér
Modeller:   Elite Model Management

Presskontakt BJÖRN AXÉN:
WHM Communication: Wictoria Hedman,
Email: wictoria.hedman@whmcommunication.com
Mobil: 073-600 54 60.

Presskontakt NOIR et BLANC
Red and Square Fashion PR
Email: info@redandsquare.com

BJÖRN AXÉN

Björn Axén är ett av Sveriges största frisörföretag och driver idag5 salonger under två olika salongskoncept - BJÖRN AXÉN Hairdressers och URBAN by Björn Axén.,med en hårvårds och styling-serie knuten till respektive koncept.I ett samarbete med OBH Nordica har deen serievärmeverktyg BJÖRN AXÉN TOOLS och dedriver även en 2-årig frisörutbildning BJÖRN AXÉN ACADEMY. Koncernenhar 66 årsanställda, omsätter drygt 60 milj. kr och är sedan 1984 kunglig hovleverantör.