AQSystem

Björn Björnsson förstärker vindteknikbolaget AQSystems styrelse

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 16:05 CEST

Det stockholmsbaserade vindteknikföretaget AQSystem har haft en stark ekonomisk tillväxt under de senaste åren. För att fortsätta den positiva utvecklingen förstärker företaget nu sin styrelse med Björn Björnsson. Han har en lång erfarenhet av att arbeta med företagsutveckling och är idag bland annat styrelseordförande i Bure Equity AB.

Med ett förflutet som finansanalytiker och portföljförvaltare har Björn Björnsson under de senaste 20 åren genom sitt eget bolag arbetat som fristående konsult inom corporate finance. Det har inneburit ett stort antal styrelseåtaganden och operativa VD-uppdrag. Trots den omfattande erfarenheten blev han ändå imponerad av AQSystem.

– Det är intressant att den här typen av familjeföretag genom sitt hårda arbete lyckas skapa en så pass stark och snabb tillväxt. I min roll kommer jag att agera som ett strategiskt bollplank och hjälpa till med att stadga upp affärsmodellen.

Tillväxt baserad på ny vindmätarteknik

En stark anledning till AQSystems positiva utveckling är företagets nya vindmätningssystem AQ500 Wind Finder. Med hjälp av en radarliknande ljudlösning kallad SODAR förenklar det projekteringsarbetet och sänker kostnaderna vid uppförandet av nya vindkraftverk.

– Det är självklart en enorm möjlighet för oss att kunna få tillgång till Björns stora erfarenhet och breda kontaktnät. Speciellt nu när vi har en färdig produkt som klart minskar etableringskostnaderna vid nya vindkraftverksbyggen, säger Pelle Hurtig, VD AQSystem.

Skapa rätt position på marknaden

Björn Björnsson har tidigare kommit i kontakt med kraftindustrin utifrån ett kapitalmarknadsperspektiv. Han vet därför att det handlar om en bransch som påverkas mycket av den snabba tekniska utvecklingen och politiska beslut.

– Det gäller nu för oss att se hur stort fönstret är för att få ut AQSystems SODAR-teknik på marknaden. Den första utmaningen blir därför att skapa rätt position för företaget och jag ser redan nu fram emot vårt första riktiga styrelsemöte, förklarar Björn Björnsson.

Svenska AQSystem tillverkar fjärranalysinstrument. Företagets SODAR-system AQ500 är en världsledande lösning för mastfri mätning av vindförhållanden i samband med projektering av vindkraftverk. Huvudkontoret och tillverkningen ligger i Tyresö utanför Stockholm.
www.aqs.se