Svenska Ishockeyförbundet

Björn Bjurling, Djurgårdens IF, kandidat nummer två till Årets Rookie 2003/2004

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2003 12:28 CET

Kandidat nummer två till titeln Årets Rookie säsongen 2003/2004 har utsetts.
Återigen föll juryns val på en målvakt; Björn Bjurling i Djurgårdens IF. "Hela hans uppträdande, inte minst hans storhet, smittar av sig på hans lag på ett positivt sätt.” säger juryn i sin motivering.
Målvakternas år i svensk hockey, eller?
Osökt ställer vi oss frågan, sedan nu kandidat nummer två till titeln Årets Rookie i Elitserien 03-04 tagits ut.
Johan Backlund, Leksands IF blev nummer ett och nu handlar det om Björn Bjurling, Djurgårdens IF.
- Underbart kul, jublar Björn. Sådana här saker gör att man känner att allt slit man lägger ner på hockeyn lönar sig.
Björn Bjurlings moderklubb är Kista HC. Sedan provade han på spel i AIK, men lånades ut till Uppsala AIS.
- När Uppsala ramlade ur gamla ettan hade jag som mål att spela i Allsvenskan i alla fall, säger Björn. Jag hade ett enda anbud och åkte till Boden på vinst och förlust. Det blev högsta vinsten för mig.
I Boden utvecklades han som målvakt och fick spela mycket. Det blev också en match i Elitserien med Luleå.
Sedan hörde Djurgårdens IF av sig.
- Men innan dess var det MODO Hockey som visade intresse, men de svalnade ganska fort. Djurgården blev drömmen för mig. Dels har jag kommit under fin träning, dels fick jag i fjol mycket hjälp av Joaquin Gage, som stod i stort sett alla matcher. Men framförallt har jag den här säsongen fått ett enormt förtroende av lagledningen.
Björn Bjurling toppar målvaktsligan med den fantastiska räddningsprocenten 93.75.
- Jag är mer än nöjd, säger Björn. Varken laget eller jag startade säsongen bra, men på senaste tiden har det flutit på bra.
Så bra att till och med Hardy Nilsson kallade när Stefan Liv blev skadad i samband med Karjala Tournament.
- Fantastiskt förstås, säger Björn. Också sånt som sporrar till ännu mera satsning.
Juryns motivering:
”Efter en inskolningssäsong har Björn Bjurling visat sig mogen för att inte bara ta en ordinarie plats i Djurgården utan också fightas om en plats i Tre Kronor. Hela hans uppträdande, inte minst hans storhet, smittar av sig på hans lag på ett positivt sätt.”
Årets Rookie utses av Svenska Hockeyligan i samarbete med Svenska Spel. Fyra kandidater utses varje säsong och en av dessa blir till sist nominerade till Årets Rookie. Segraren får förutom äran 100 000 kr att fördela lika mellan sin moderklubb och den nuvarande klubben. Två målvakter från Djurgårdens IF har tidigare valts till Årets Rookie. Tommy Söderström 1990-91 och Mikael Tellqvist 1999-00.
I juryn för Årets Rookie 2003/2004 ingår Tommy Töpel, Svenska Hockeyligan, Erik Kotschack, Svenska Spel, Torgny Bendelin, Svenska Ishockeyförbundet, Mats Wennerholm, Aftonbladet samt från Kamratföreningen Hockeyjournalisterna Hasse Andersson, Singel Ericson och Ulf Jansson.