Svenska Dagbladet AB, SvD

BJÖRN HYGSTEDT NY INFORMATIONSCHEF PÅ SVD

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 15:43 CET

Björn Hygstedt, erfaren reporter och nyhetschef, har i dag utsetts till informationschef på SvD.
- Den snabba och framgångsrika utvecklingen av SvD kräver en förstärkning av såväl den externa som den interna informationen. Björn Hygstedt är rätt man för jobbet, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör.

SvD har de senaste åren blivit ett allt mer komplett mediehus. Nyligen tog SvD ett nytt stort steg, när bolaget SvD Nya Medier bildades. Det omfattar sajterna SvD.se, Näringsliv24.se, Jobb24.se och Tasteline.com. Samtidigt har tidningen Svenska Dagbladet lanserat nya SvD Söndag med magasinen N och K, samt en uppdaterad version av Näringsliv. Svenska Dagbladet var också den tidning som ökade mest i svensk dagspress förra året, med + 7 500 exemplar.

- Att som inventarie få börja en ny karriär inom samma företag känns som en stor utmaning. Även för ett medieföretag blir den interna och externa informationen allt viktigare. Dialogen med läsare och annonsörer har utvecklats enormt och SvD har blivit öppnare och mer lyhört. Det är nödvändigt för fortsatta framgångar, säger Björn Hygstedt.

Björn Hygstedt har 30 års erfarenhet av journalistik. Från Upsala Nya Tidning via Expressen till Svenska Dagbladet, dit han kom 1985. De senaste tolv åren har Björn Hygstedt huvudsakligen ägnat sig åt undersökande journalistik, som reporter och nyhetschef.

Björn Hygstedt har två gånger belönats med Stora Journalistpriset och också fått Guldspaden två gånger.

Informationschefstjänsten är en stabsfunktion, direkt underställd vd och chefredaktör.

- I ett modernt och allt mer utåtriktat medieföretag ställs högre krav på relevant och snabb information, säger SvD:s vd, Gunnar Strömblad.

Chefredaktör Lena K Samuelsson anser att tjänsten är en offensiv satsning i SvD:s fortsatta utvecklingsarbete.

- Det handlar om att vara SvD:s röst - mot läsare, allmänhet, kunder, myndigheter och medier. Men också att vara ett stöd för ledning och anställda i informationsfrågor. Björn har, med sin omfattande erfarenhet av journalistik och SvD, en djup känsla för verksamheten.

Björn Hygstedt tillträder sin nya tjänst i dag den 7 mars.

För mer information:
Gunnar Strömblad 070-525 21 04