Independent Living Institute Assistanskoll

Björn Jidéus, KFO – ”Efterskottsbetalning införs eftersom staten vill komma åt de stora bolagens ränteintäkter”

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2014 11:38 CEST

Efterskottsbetalning av assistansersättning kan leda till att assistenter med förskotterad månadslön får sin lön i efterskott säger Björn Jidéus på Arbetsgivarföreningen KFO med ca 500 assistansanordnare och egna arbetsgivare som medlemmar.

I en intervju på Assistanskoll sade Therese Karlberg på Försäkringskassan att man under 2015 kommer att börja betala ut assistansersättning i efterskott, efter att arbetad tid rapporterats in. Idag betalas den ut i förskott den 20:e månaden innan assistansen utförs. Björn Jidéus håller med Fredric Käll på Vårdföretagarna om att Försäkringskassan inte borde få ta ett sådant beslut på egen hand.
– Socialdepartementet borde vara med och ta ett beslut som kan få så stora följder. Försäkringskassan påstår att det är normalt på svensk marknad att pengar betalas ut i efterskott, men assistansbranschen är långt ifrån normal. Det är tex inte normalt att inte få kostnadsersättning för assistenternas uppsägningstid.

Läs intervjun i sin helhet på Assistanskoll

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans