Liberala ungdomsförbundet, LUF

Tele: kvällstid: 0480-230 70
E-post: bjorn.brandewall@liberal.se

Måndag 17 oktober, 2005

Björn Brändewall, ordförande för Liberala ungdomsförbundet i Kalmar län, hoppas bli Kalmarbygdens Lucia 2005. Björn är 25 år, jobbar med webbprogrammering och gillar att jympa, läsa Manga och diskutera frihet.

– Det vore jättekul att få ikläda sig ljuskronan och leda luciatåget till vårdhem för att sjunga för äldre och sjuka med flera.

Men det ligger även en politisk underton bakom kandidaturen.

– Många pratar om att vi måste bryta de invanda könsrollerna, men inget händer. Jag ville göra något konkret, och samtidigt få tillfället att sjunga i kör igen.

– Samhället, alltså vi alla, har skapat könsroller som dikterar vilka vi är och vilka vi kan bli, baserat på vilka kromosomer vi föds med. Helt i onödan. Det är synd att många ser Lucia som något enbart för tjejer. Alla vill vi väl sprida ljus i decembermörkret? Det är ingen självklarhet att regeringens ledare ska vara man, så då borde det inte heller vara reserverat för tjejer att leda luciatåget. Vad vi föds till ska inte behöva begränsa våra liv.

– Som liberal feminist vill jag slå ett slag för jämställdheten. Jag vill alltså inte gå vänstervägen och förbjuda folk att vara annorlunda, eller införa mansskatt. Den enda hållbara vägen till jämställdhet är att se till individerna, försöka bryta tabun och förändra attityder.

– Dessutom har det ofta framförts kritik mot att Lucia-valen bara är objektifierande skönhetstävlingar för de snyggaste tjejerna. Om jag blir vald till Lucia, eller åtminstone uttagen till finalen, skulle den fördomen nog komma på skam, säger Björn skämtsamt.

– Om jag nu mot förmodan inte skulle bli Lucia, så hoppas jag i alla fall att jag har blåst lite nytt liv i debatten och öppnat ögonen för de som vill hitta sätt slå sig fria från könsrollerna.

Har du sångvana, då?
– Oh ja, mina vänner brukar ha svårt att stoppa mig från att sjunga i tid och otid.

Högupplöst bild, för fri publicering i samband med detta pressmeddelande, finns på www.luf.se/kalmar

Kontakta Björn Brändewall för mer information.