TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Blåkläder för barn – högsta mode på NK

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2012 09:41 CEST

Nu finns skyddskläderföretaget Blåkläders barnkollektion arbetskläder på NK i Stockholm – Sveriges främsta modevaruhus. Sverigechef Fredrik Claesson tycker det är jättespännande:
- Det var NK som hörde av sig till oss. Och nu känns det häftigt att Blåkläder finns med bland varumärken som Armani, Calvin Klein, Björn Borg, Moncler, Tommy Hilfigger och Ralph Lauren på NK Kids, Stockholms hetaste modebutik för barn.

Fredrik Claesson säger till teko.se att Blåkläder aldrig gått ut och slagit på stora trumman för barnkläderna:
–  Det har inte funnits någon medveten strategi från vår sida att marknadsföra barnkollektionen mer än att den finns med i vår katalog och hos våra traditionella återförsäljare av yrkeskläder.

Nu när NK visar sitt gillande ser Blåkläder en tydligare potential för kläderna:
– Helt klart borde dagligvaruhandeln, stora byggvaruhus, den traditionella beklädnadsfackhandel för barn samt modesajter var intressanta återförsäljare för konceptet.

Enligt Fredrik Claesson känneteckens barnkläderna av högsta kvalitet, egentligen överkvalificerat för att vara till barn:
– Blåkläders skyddskläder är gjorda för tuffa tag inom främst byggsektorn, vägarbeten och industrin. Kraven från våra proffsanvändare på slitstyrka och tålighet i vått och torrt är extremt höga. Vi använder samma tyger och komponenter i barnplaggen som i vuxenkläderna.

Kollektionen består bland annat av hängselbyxor, varselkläder, vinterset och regnkläder för barn från fem till tio år.

Varför ska barn ha blåkläder?
–  Hur många gånger har man inte som förälder fått höra att barn vill ha lika kläder som mamma eller pappa. Dessutom är intresset bland barn att leka med verktyg, vara med när man klipper gräset, byter däck eller liknande är ju väldigt påtagligt och därför finns det byxor som passar för ändamålet, även för barn.

Blåkläders traditionella kollektion skyddskläder har återigen fått fortsatt förtroende av byggjätten NCC, som förlängt nuvarande avtal med ytterligare tre år. Fredrik Claesson igen:
– Vi är mycket glada över att NCC givit oss förnyat förtroende. Det är en stor och betydande referenskund. De tycker att vi har ett bra koncept när det gäller egen produktion och lagerhantering i kombination med hög kvalitet.

Blåkläder, som beräknas omsätta 600 miljoner kr i år och har 97 anställda i Svenljunga, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!