Blås och Knåda

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 16:41 CEST

CONVERSATION PIECES

Konsthantverkskollektivet Blås & Knåda

En utställning som visar nytillverkade föremål – brukskonst och konceptuellt konsthantverk, med anknytning till mat och konversation. På 1600-1700-talen var conversation pieces en genre inom måleri. Familjer eller vänner porträtterades i grupp, gärna under musicerande eller annan munter aktivitet i hemmet eller ute i det fria. Conversation pieces skapades också som figuriner att ställa fram på de dukade borden, som något att inleda ett samtal om.

I utställningen presenteras unika objekt som rör sig i gränslandet för konsthantverk. Objekten uppmanar till samtal och kommentarer, väcker minnen och associationer.

Konsthantverkskollektivet Blås & Knådas medlemmar har inspirerats av konstvetaren Peter Cornell och producerat objekt, som Röhsska museet nu visar i en sommarutställning, på ett uppdukat bord. Peter Cornell är författare, och tidigare professor påKonstfackoch Kungliga Konsthögskolan.

Konsthantverkskollektivet Blås & Knåda grundades 1975 av ett 20-tal keramiker och glaskonstnärer. Sedan 30 år tillbaka ligger galleriet och butiken på Hornsgatspuckeln på Södermalm i Stockholm, och är ett välkänt centrum för glas- och keramikintresserade. I butiken visar medlemmarna sina objekt, tillverkade i verkstäder och hyttor runt om i landet, några i Danmark och Holland. I Blås & Knådas galleri görs 10-12 utställningar varje år, både svenska och internationella.

Carin Mannheimer, regissör och författare invigningstalar på vernissagen lördagen den 18 juni kl 13.00. Utställningen pågår till den 21 augusti 2011.

Bildadress: http://www.designmuseum.se/press/conversation/press.htm

Medieansvarig: Birgitta Wåhlander, tel 031 - 368 31 53. birgitta.wahlander@kultur.goteborg.se

RÖHSSKA MUSEET

Vasagatan 37-39, Göteborg