BlackBerry

BlackBerry 10: Ny design, ny konstruksjon, nye innovasjoner

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 14:56 CET

BlackBerry 10-plattformen lanseres med to nye smarttelefoner

BlackBerry® (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) lanserte onsdag BlackBerry® 10. BlackBerrys plattform har fått en ny design og konstruksjon samt nye innovasjoner som sammen skaper en ny og unik mobilopplevelse. BlackBerry 10 er tilgjengelig på to nye smarttelefoner med støtte for LTE, BlackBerry® Z10 (berøringsskjerm) og BlackBerry® Q10 (berøringsskjerm med fysisk tastatur). BlackBerry 10-mobilene gir en raskere, smartere og mer smidig opplevelse enn noen annen BlackBerry-mobil tidligere.

BlackBerry presenterte nye BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10 på eventer som ble arrangert samtidig sist onsdag i New York, Toronto, London, Paris, Dubai og Johannesburg.

– Det er en helt ny BlackBerry som i dag lanserer en helt ny mobilopplevelse, sier Thorsten Heins, adm. direktør for BlackBerry. Vi er stolte over å få introdusere BlackBerry 10 og de nye mobiltelefonene BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10 som gir en raskere og smartere opplevelse som kontinuerlig tilpasses etter dine behov. Hver funksjon, hver håndbevegelse og hver detalj i BlackBerry 10 er utviklet for å holde deg i gang.

Noen høydepunkter hos BlackBerry 10
BlackBerry 10 er en robust og solid plattform som er smidig og som reagerer raskt. Den har en moderne design og et håndbevegelsesbasert grensesnitt med mye å oppdage. Den er designet for å støtte, lære og tilpasse seg den måten du jobber på og dele ting videre, med funksjoner som:

• BlackBerry® Hub som lar deg administrere alle dine samtaler, både privat og jobbrelatert e-post, BBM™-meldinger, oppdateringer og hendelser på sosiale medier på ett sted. Funksjonen "peek" som gjør at brukeren alltid bare er en liten fingerbevegelse unna BlackBerry Hub.
  • BlackBerry® Flow gjør at BlackBerry 10-funksjoner og apper flyter sømløst inn i hverandre. Du kan f.eks. klikke på en person som er registrert som deltaker på et møte, for å se deres siste tweets eller LinkedIn-profilen deres. Du kan klikke på miniatyrbildet av et foto du nettopp har tatt for å åpne bilderedigeringsprogrammet der du kan redigere bildet eller legge på et filter, og deretter dele bildet med dine kontakter.
  • Et tastatur som forstår hva du er i gang med og som tilpasser seg deg, som lærer seg hvilke ord du bruker og hvordan du bruker dem. Ved å gi deg passende ordforslag kan du skrive både raskere og mer nøyaktig.
  • BBM (BlackBerry® Messenger) lar deg raskt dele det du vil med andre brukere. BBM for BlackBerry 10 omfatter stemmesamtaler og videochat, og gjør at det nå er mulig å dele skjermen med en annen BlackBerry 10-kontakt.
  • BlackBerry® Balance ™atskiller og sikrer applikasjoner og data som brukes til jobb fra personlig innhold på BlackBerry-telefonene.
  • Time Shift er en innovativ kamerafunksjon som gjør det mulig å ta et gruppebilde der alle smiler og ingen blunker. Med Story Maker kan du sette sammen bilder og videoer, legge til musikk og ulike effekter, og lage en film i HD-format som du straks kan dele med vennene dine.
  • Den nye nettleseren i BlackBerry 10, som har bransjeledende støtte for HTML5 for mobiltelefoner, er svært rask og gir en flytende opplevelse når man blar og zoomer. Nettleseren har mange avanserte funksjoner, den har støtte for flere faner, du kan surfe på nettet privat, den er utstyrt med en lesermodus og er integrert med plattformen for enkel deling av innhold.
  • BlackBerry® Remember samler notater, oppgaver og mye mer på ett sted. Denne funksjonen hjelper deg med å organisere og håndtere informasjon på mobilen ved å samle innhold fra nettsider, e-post, bilder, dokumenter og andre filer. Deretter kan du opprette en liste over oppgaver og tidsfrister. Hvis din BlackBerry 10-mobil har en jobbkonto, kommer Microsoft® Outlook® Tasks automatisk til å synkroniseres trådløst med BlackBerry Remember.
  • BlackBerry® Safeguard er en løsning som hjelper brukeren med å beskytte viktig innhold.
  • Innebygd støtte for Microsoft Exchange ActiveSync® slik at din BlackBerry Z10 eller BlackBerry Q10 enkelt kan kobles til og håndteres akkurat som alle andre ActiveSync-enheter i bedriften. Dersom BlackBerry® Enterprise Service 10 brukes, får brukeren sikker tilgang til e-post, samt applikasjoner og data bak brannmuren.
  • BlackBerry® World™ inneholder nå 70 000 apper for BlackBerry 10 og har et av mobilbransjens mest omfattende musikk- og videoinnhold. De fleste filmer blir tilgjengelige i appbutikken samme dag som de slippes på DVD. I tillegg er apper for Facebook, Twitter, LinkedIn og Foursquare forhåndsinstallert.

- Det er kjempemorsomt at vi kan gi BlackBerry-fans over hele verden tilgang til Angry Birds Star Wars, sier Petri Järvilehto, spillsjef i Rovio. Det er en utmerket plattform som gir en fantastisk spillopplevelse. Det gjør at brukerne kan få en komplett opplevelse av kampen mellom Rebel Birds og Imperial Pigs!

- Våre planer om å gjøre Skype tilgjengelig på mobiltelefoner som kjører på BlackBerry 10-plattformen er spennende, synes vi, sier Bob Rosin, leder for forretningsutvikling hos Skype. Vi samarbeider tett med BlackBerry for å sikre at Skype fungerer feilfritt på BlackBerry 10-telefonene. Det kommer til å gi brukeren en meget god Skype-opplevelse som inkluderer gratis stemme- og videosamtaler, lynmeldinger og tekstmeldinger, deling av bilder, video og filer, samt samtaler til fasttelefoner og mobiler til Skypes lave priser.

BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10
De nye BlackBerry 10-mobilene har en elegant og særpreget design. De er også de raskeste BlackBerry-telefonene til dags dato. Modellene er utstyrt med 1,5 GHz dobbeltkjerneprosessorer med 2 GB RAM, 16 GB innebygd minne og plass til utskiftbart minnekort. De inneholder de nyeste forbedringene innen høyoppløst piksel- og skjermteknologi for å gi tydelig skarphet og levende bilder. Begge modellene har utgang for micro-HDMI, nyttig ved f.eks. presentasjoner, og avanserte sensorer som NFC (Near Field Communications) for å støtte mobil betaling og enkel utveksling av informasjon. Modellene har utskiftbart batteri.

BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10 støtter 4G LTE og HSPA + nettverk og støtte for global roaming. Begge modellene kommer i fargene hvit og svart. For mer informasjon se www.blackberry.com/blackberry10.

Et utvalg av tilbehør for Blackberry 10-telefoner vil bli solgt gjennom utvalgte operatører og forhandlere. Tilbehøret inkluderer bl.a. BlackBerry® Mini Stereo-høyttaler og flere etuier og ladeløsninger, inkludert en unik lader for ladning når du er på farten.

Pris og tilgjengelighet
BlackBerry Z10 blir tilgjengelig på flere nøkkelmarkeder innen kort tid. Prisen varierer avhengig av operatør. BlackBerry Q10 forventes å bli tilgjengelig via globale operatører i april. Tilgjengelighet og priser i ulike regioner vil bli annonsert etter hvert.

Mediekontakt
: Bite Communications: rim@bitepr.se, +46 (0)8 402 01 00

About BlackBerry
A global leader in wireless innovation, BlackBerry® revolutionized the mobile industry when it was introduced in 1999. Today, BlackBerry aims to inspire the success of our millions of customers around the world by continuously pushing the boundaries of mobile experiences. Founded in 1984 and based in Waterloo, Ontario, BlackBerry operates offices in North America, Europe, Asia Pacific and Latin America. BlackBerry is currently listed on the NASDAQ Stock Market (NASDAQ: RIMM) and the Toronto Stock Exchange (TSX: RIM) (Ticker symbols to change to NASDAQ: BBRY and TSX: BB on February 4, 2013). For more information, visit www.blackberry.com.