BlackBerry

BlackBerry 10: nyt design, ny konstruktion, nye funktioner

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 14:57 CET

BlackBerry 10-platformen lanceres med to nye smartphones

BlackBerry® (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) lancerede i onsdags BlackBerry® 10. BlackBerrys platform har fået et nyt design, en ny konstruktion samt nye funktioner, der sammen skaber en ny og unik mobiloplevelse. BlackBerry 10 fås på to nye smartphones og understøtter LTE, BlackBerry® Z10 (touchskærm) og BlackBerry® Q10 (touchskærm med fysisk tastatur). BlackBerry 10-mobilerne giver en hurtigere, smartere og mere brugervenlig oplevelse end nogen af de tidligere BlackBerry-mobiltelefoner.

I onsdags præsenterede BlackBerry den ny BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10 på events, der blev afholdt samtidigt i New York, Toronto, London, Paris, Dubai og Johannesburg.

– Det er et helt nyt BlackBerry, der i dag lancerer en helt ny mobiloplevelse, siger Thorsten Heins, administrerende direktør for BlackBerry. Vi er stolte af at kunne præsentere BlackBerry 10 og de nye mobiltelefoner BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10, der tilbyder en hurtigere og smartere mobilløsning, som løbende tilpasses til dine behov. Alle funktioner, alle håndbevægelser og alle detaljer i BlackBerry 10 er udviklet til at holde dig i bevægelse.

Højdepunkter hos BlackBerry 10
BlackBerry 10 er en robust, pålidelig og brugervenlig platform, der reagerer lynhurtigt. Den har et moderne design og en håndbevægelsebaseret grænseflade med masser af funktioner, der venter på at blive udforsket. Den er udviklet til at understøtte, lære og tilpasse sig efter din måde at arbejde på og dele ting med andre ved hjælp af funktioner som fx:

• BlackBerry® Hub, der giver dig mulighed for håndtere alle dine samtaler, både privat mail og jobmail, BBM™-meddelelser, opdateringer og begivenheder på sociale medier. Takket være funktionen ”peek” er brugeren altid kun et fingerstrejf væk fra BlackBerry Hub.
  • BlackBerry® Flow, der får BlackBerry 10-funktioner og apps til smidigt at flyde ind i hinanden. Du kan fx klikke på en person, der har tilmeldt sig til et møde, for at se vedkommendes seneste tweets eller LinkedIn-profil. Du kan klikke på miniaturebilledet af det foto, du lige har taget, for at åbne billedredigeringsprogrammet, som så giver dig mulighed for at redigere billedet eller tilføje et filter og derefter dele det med dine kontakter.
  • Et tastatur, der forstår og tilpasser sig efter dig samt lærer, hvilke ord du bruger, og hvordan du bruger dem. Ved at give dig passende ordforslag kan du skrive både hurtigere og mere korrekt.
  • BBM (BlackBerry® Messenger) giver dig mulighed for hurtigt at dele ting med andre brugere. Med BBM til BlackBerry 10 kan du tale og videochatte – og nu giver den dig også mulighed for at dele din skærm med en anden BlackBerry 10-kontakt.
  • BlackBerry® Balance™ holder jobrelaterede apps og data adskilt fra privat indhold på BlackBerrys mobiler.
  • Time Shift er en innovativ kamerafunktion, der gør det muligt at tage et gruppebillede, hvor alle smiler og ingen lukker øjnene. Med Story Maker kan du samle billeder og videofilm, tilføje musik og forskellige effekter samt optage film i HD-format, som du bagefter kan dele direkte med dine venner.
  • Den nye browser i BlackBerry 10, der har branchens førende understøttelse af HTML5 til mobiler, er utroligt hurtig og giver en flydende fornemmelse, når du scroller og zoomer. Browseren har mange avancerede funktioner, understøtter flere faner, giver dig mulighed for at surfe på hjemmesider privat, tilbyder en læserindstilling og integrerer sig med platformen, så du nemt kan dele indhold.
  • BlackBerry® Remember er en funktion, der samler noter, oplysninger og meget andet på ét sted. Den hjælper dig med at organisere og håndtere information på din mobil ved at samle indhold som fx hjemmesider, e-mail, billeder, dokumenter og andre filer. Derefter kan man oprette en to do-liste med information og deadlines. Hvis din BlackBerry 10-mobil har en jobkonto, synkroniseres Microsoft® Outlook® Tasks automatisk og trådløst med BlackBerry Remember.
  • BlackBerry® Safeguard er en funktion, der hjælper brugeren med at beskytte vigtigt indhold.
  • Indbygget understøttelse af Microsoft Exchange ActiveSync®, så din BlackBerry Z10 eller BlackBerry Q10 nemt kan tilsluttes og håndteres på nøjagtig samme måde som andre ActiveSync-enheder i virksomheden. Hvis du bruger BlackBerry® Enterprise Service 10, får du sikker adgang til e-mail samt applikationer og data bag firewallen.
  • BlackBerry® World™, der nu indeholder 70.000 apps til BlackBerry 10 og har et af mobilindustriens mest omfattende musik- og videoudbud. De fleste film er tilgængelige i app-butikken samme dag, som de udkommer på dvd. Derudover er apps til Facebook, Twitter, LinkedIn og Foursquare præinstallerede.

– Det er virkelig en fornøjelse, at vi kan give BlackBerry-fans verden over adgang til Angry Birds Star Wars, siger Petri Järvilehto, spilchef hos Rovio. Det er en fantastisk platform, der giver en utrolig spilleoplevelse, derfor får brugerne en maksimal oplevelse af kampen mellem Rebel Birds og Imperial Pigs!

– Vi synes, vores planer om at tilbyde Skype på mobiltelefoner, der køres på BlackBerry 10-platformen, er spændende, siger Bob Rosin, forretningsudviklingschef hos Skype. Vi har et tæt samarbejde med BlackBerry for at sikre, at Skype fungerer fejlfrit på BlackBerry 10-mobilerne. Det vil give brugere en utroligt god Skype-oplevelse, der omfatter gratis tale- og videochat, instant messages og sms, deling af billeder, videoer og filer samt samtaler til fast- og mobilnet til Skypes lave priser.

BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10
De nye BlackBerry 10-mobiler har et elegant og unikt design. Derudover er de de hurtigste BlackBerry-mobiler indtil nu. Modellerne er udstyret med 1.5 Ghz dobbeltkernede processorer med 2 GB RAM, 16 GB intern hukommelse og plads til udskifteligt hukommelseskort. De indeholder de seneste forbedringer inden for højopløst pixel- og skærmteknik for at sikre tydelige, skarpe og levende billeder. Begge modeller har micro-HDMI-stik – særligt praktisk til fx præsentationer – og avancerede sensorer, som fx NFC (near field communications), der understøtter mobile betalinger og nem informationsudveksling. Modellerne har udskifteligt batteri.

BlackBerry Z10 og BlackBerry Q10 understøtter 4G LTE- og HSPA+-netværk samt global roaming. Begge modeller fås i hvid og sort. For yderligere information, se www.blackberry.com/blackberry10.

Det bliver muligt at købe en række tilbehør til BlackBerry 10-mobiler hos udvalgte operatører og forhandlere. Tilbehøret omfatter fx den nye BlackBerry® Mini Stereo Speaker samt flere foderaler og opladningsløsninger, bl.a. en unik oplader til opladning på farten.

Pris og tilgængelighed
BlackBerry Z10 fås snart på flere nøglemarkeder. Prisen varierer fra operatør til operatør. BlackBerry Q10 forventes at være tilgængelig hos globale operatører i april. Information om tilgængelighed og priser i forskellige regioner offentliggøres løbende.

Mediekontakt
: Bite Communications: rim@bitepr.se, +46 (0)8 402 01 00

About BlackBerry
A global leader in wireless innovation, BlackBerry® revolutionized the mobile industry when it was introduced in 1999. Today, BlackBerry aims to inspire the success of our millions of customers around the world by continuously pushing the boundaries of mobile experiences. Founded in 1984 and based in Waterloo, Ontario, BlackBerry operates offices in North America, Europe, Asia Pacific and Latin America. BlackBerry is currently listed on the NASDAQ Stock Market (NASDAQ: RIMM) and the Toronto Stock Exchange (TSX: RIM) (Ticker symbols to change to NASDAQ: BBRY and TSX: BB on February 4, 2013). For more information, visit www.blackberry.com.