BlackBerry

BlackBerry 10: Uusi design ja rakenne, uusia innovaatioita

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 16:39 CET

BlackBerry 10 -käyttöjärjestelmä lanseerataan kahden uuden älypuhelimen myötä

BlackBerry® (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) esitteli keskiviikkona BlackBerry® 10:n. BlackBerryn käyttöjärjestelmä on saanut uuden rakenteen ja designin sekä monia uusia innovaatioita. Tuloksena on uusi ja ainutlaatuinen käyttökokemus. BlackBerry 10 on nyt saatavana kahdessa uudessa LTE-tuetussa älypuhelimessa, BlackBerry® Z10 (kosketusnäyttö) sekä BlackBerry® Q10 (kosketusnäyttö ja fyysinen näppäimistö). BlackBerry 10 -puhelimet tarjoavat nopeamman, älykkäämmän ja kätevämmän käyttökokemuksen kuin yksikään aiempi BlackBerry-puhelin.

BlackBerry esitteli uudet BlackBerry Z10 ja BlackBerry Q10 -mallit tapahtumissa, jotka järjestettiin keskiviikkona samaan aikaan New Yorkissa, Torontossa, Lontoossa, Pariisissa, Dubaissa ja Johannesburgissa.

– Kyseessä on aivan uusi BlackBerry ja aivan uudenlainen käyttökokemus, kertoo BlackBerry toimitusjohtaja Thorsten Heins. Olemme ylpeitä BlackBerry 10 -käyttöjärjestelmästä ja uusista BlackBerry Z10 ja BlackBerry Q10 -malleista, jotka tarjoavat nopeamman ja älykkäämmän käyttökokemuksen, jota voidaan sopeuttaa jatkuvasti omiin tarpeisiin. Kaikki BlackBerry 10:n toiminnot, kädenliikkeet ja yksityiskohdat on kehitetty liikkeellä oleville ihmisille.

BlackBerry 10:n kohokohdat
BlackBerry 10 on vakaa ja luotettava käyttöjärjestelmä, joka toimii sujuvasti ja reagoi nopeasti. Moderni design ja käden liikkeisiin perustuva käyttöliittymä tuovat käyttöön monia toimintoja. Käyttöjärjestelmä tukee käyttäjää ja sopeutuu hänen käyttötapoihinsa. Mukana on muun muassa seuraavat toiminnot:

• BlackBerry® Hub kerää kaikki keskustelut samaan paikkaan – yksityiset ja työsähköpostit, BBM™-viestit sekä sosiaalisten medioiden päivitykset ja muut tapahtumat. ”Peek”-toiminnolla BlackBerry Hub on aina vain yhden sormenliikkeen päässä.
  • BlackBerry® Flow varmistaa, että BlackBerry 10 -toiminnot ja sovellukset toimivat saumattomasti yhdessä. Voit esimerkiksi valita sinut kokouksen osanottajaksi ilmoittaneen henkilön nähdäksesi hänen uusimmat Twitter-päivityksensä tai LinkedIn-profiilinsa. Voit painaa juuri ottamasi kuvan pienoiskuvaa avataksesi kuvanmuokkausohjelman, jossa voit muokata kuvaa tai lisätä siihen suodattimia. Kun kuva on valmis, voit jakaa sen helposti kontakteillesi.
  • Näppäimistö ymmärtää tarpeitasi ja sopeutuu niihin oppien mitä sanoja käytät ja miten. Sopivat sanaehdotukset auttavat kirjoittamaan nopeammin ja tarkemmin.
  • BBM (BlackBerry® Messenger) antaa mahdollisuuden jakaa sisältöä muiden käyttäjien kanssa. BlackBerry 10:n BBM sisältää ääni- ja videopuhelut ja lisäksi on mahdollista jakaa näyttö toisen BlackBerry 10 -kontaktin kanssa.
  • BlackBerry® Balance™ erottaa työssä käytettävät sovellukset ja tiedot henkilökohtaisesta sisällöstä BlackBerryn puhelimilla.
  • Time Shift on innovatiivinen kameratoiminto, jolla on mahdollista ottaa ryhmäkuvia, joissa kaikki hymyilevät ja kenelläkään ei ole silmät kiinni. Story Makerin avulla voit kerätä yhteen kuvia ja videoita, lisätä niihin musiikkia ja efektejä ja tuloksena on HD-tason filmi, jonka voit jakaa suoraan ystävillesi.
  • BlackBerry 10:n uudessa verkkoselaimessa on matkapuhelinalan paras HTML5-tuki. Se on erittäin nopea ja tarjoaa sujuvaa selausta ja zoomausta. Verkkoselaimessa on monia edistyneitä toimintoja, kuten useamman välilehden tuki, sivujen anonyymi käyttö ja lukutila. Selain on integroitu käyttöjärjestelmään niin, että sisällön jakaminen on helppoa.
  • BlackBerry® Remember kerää yhteen muistiinpanoja ja muita tärkeitä tietoja. Toiminnon avulla voit järjestellä ja käsitellä puhelimella olevia tietoja keräämällä verkkosivujen sisältöä, sähköpostiviestejä, kuvia, asiakirjoja ja muita tiedostoja. Voit myös luoda tehtävälistoja, joiden tehtävillä on deadlinet. Jos BlackBerry 10 -puhelimessa on työtili, Microsoft® Outlook® -tehtävät synkronoidaan automaattisesti ja langattomasti BlackBerry Remember -sovellukseen.
  • BlackBerry® Safeguard on ratkaisu, jonka avulla voidaan suojata tärkeää sisältöä.
  • Microsoft Exchange ActiveSync® -tuen ansiosta BlackBerry Z10 tai BlackBerry Q10 voidaan liittää helposti ja käsitellä muiden yrityksen ActiveSync-yksikköjen tapaan. Jos käytössä on BlackBerry® Enterprise Service 10, käyttäjät voivat käyttää suojatusti palomuurin takana olevaa sähköpostia, sovelluksia ja tietoa.
  • BlackBerry® World™ tarjoaa tällä hetkellä 70 000 sovellusta BlackBerry 10:lle ja tarjolla on yksi matkapuhelinalan kattavimmista musiikki- ja videovalikoimista. Suurin osa elokuvista tulee saataville heti samana päivänä, kuin ne julkaistaan DVD:llä. Facebook-, Twitter-, LinkedIn- ja Foursquare-sovellukset ovat valmiiksi asennettuna.

– On hienoa, että voimme tarjota BlackBerry-faneille ympäri maailmaa Angry Birds Star Wars -pelin, sanoo Rovion pelikehityksen johtaja Petri Järvilehto. Kyseessä on erinomainen käyttöjärjestelmä, jolla voidaan luoda upeita pelielämyksiä, kun Rebel Birds ja Imperial Pigs taistelevat!

– Suunnitelmamme Skypen tuomisesta BlackBerry 10 -puhelimille ovat mielestämme jännittäviä, sanoo Skypen liiketoiminnan kehityspäällikkö Bob Rosin. Teemme yhteistyötä BlackBerryn kanssa varmistaaksemme, että Skype toimii virheettömästi BlackBerry 10 -puhelimilla. Käyttäjille on luvassa erittäin hyvä Skype-käyttökokemus, johon sisältyy maksuttomat ääni- ja videopuhelut, pika- ja tekstiviestit, kuvien, videoiden ja tiedostojen jakaminen, sekä puhelut kiinteisiin ja matkapuhelinliittymiin Skypen edullisin hinnoin.

BlackBerry Z10 ja BlackBerry Q10
Uusien BlackBerry 10 -puhelinten design on tyylikästä ja erottuvaa. Ne ovat sitä paitsi kaikkien aikojen nopeimmat BlackBerry-mallit. Puhelimissa on 1,5 Ghz:n kaksiytimiset prosessorit, 2 Gt RAM-muistia, 16 Gt:n sisäinen muisti ja muistikorttipaikka. Viimeisin pikseli- ja näyttötekniikka varmistaa selkeän, terävän ja elävän kuvan. Molemmissa malleissa on micro-HDMI-liitäntä, joka on kätevä esimerkiksi esitelmien pitämiseen. Edistyneet NFC-sensorit (Near Field Communications) tukevat mobiilimaksuja ja sujuvaa tiedonvaihtoa. Mallien akku on vaihdettavissa.

BlackBerry Z10 ja BlackBerry Q10 -malleissa on tuki 4G LTE:lle sekä HSPA+-verkoille sekä maailmanlaajuinen roaming-tuki. Molemmat mallit ovat saatavana sekä valkoisena että mustana. Lisätietoja osoitteesta www.blackberry.com/blackberry10.

Tietyt operaattorit ja jälleenmyyjät myyvät myös lisävarusteita BlackBerry 10 -puhelimille. Lisävarusteista voidaan mainita muun muassa BlackBerry® Mini Stereo Speaker, erilaiset kotelot ja latausratkaisut, muun muassa ainutlaatuinen laturi, joka toimii missä vain.

Hinnat ja saatavuus
BlackBerry Z10 on pian saatavana useilla tärkeillä markkina-alueilla. Hinta vaihtelee operaattorista riippuen. BlackBerry Q10 tulee saataville maailmanlaajuisten operaattorien kautta huhtikuussa. Eri alueiden saatavuus ja hinnat ilmoitetaan myöhemmin.

Median yhteydenotot
: Bite Communications: rim@bitepr.se, +46 (0)8 402 01 00

About BlackBerry
A global leader in wireless innovation, BlackBerry® revolutionized the mobile industry when it was introduced in 1999. Today, BlackBerry aims to inspire the success of our millions of customers around the world by continuously pushing the boundaries of mobile experiences. Founded in 1984 and based in Waterloo, Ontario, BlackBerry operates offices in North America, Europe, Asia Pacific and Latin America. BlackBerry is currently listed on the NASDAQ Stock Market (NASDAQ: RIMM) and the Toronto Stock Exchange (TSX: RIM) (Ticker symbols to change to NASDAQ: BBRY and TSX: BB on February 4, 2013). For more information, visit www.blackberry.com.