BlackBerry

BlackBerry Bold 9900 nu tillgänglig i Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2011 10:00 CET

Stockholm, 2011-11-10 - Research In Motion (RIM) (NASDAQ: RIMM; TSX: RIM) meddelar idag att nya smartmobilen BlackBerry® Bold™ 9900 nu är tillgänglig genom fyra operatörer i Sverige: Tele2, Telenor, TDC Sverige och 3.

BlackBerry Bold 9900 är med sina 10,5 mm den tunnaste smartmobilen från BlackBerry hittills. Det är även den första modellen med en perfekt kombination av högeffektivt tangentbord och pekskärm förenat i den ikoniska BlackBerry Bold-designen. BlackBerry Bold 9900 är dessutom den första BlackBerry-mobilen med inbyggt stöd för NFC (Near Field Communications), en ny teknik som skapar många möjligheter, till exempel att para ihop mobilen med andra NFC-enheter eller enkelt läsa av SmartPoster-taggar.

BlackBerry Bold 9900 kännetecknas av en ren design, högeffektivt tangentbord och skarp pekskärm. Mobilen är byggd i exklusiva material och har en ram i borstad rostfri stål.

BlackBerry 7®, operativsystemet hos BlackBerry Bold 9900, introducerar en ny webbläsare som ger en betydligt snabbare, mer flytande webbläsarupplevelse. Den utökade prestandan hos den avancerade webmotorn WebKit i kombination med hårdvaruförbättringarna hos BlackBerry Bold 9900 gör den upp till 40 procent snabbare att surfa med jämfört med smartmobiler baserade på BlackBerry® 6. Jämfört med smartmobiler med BlackBerry® 5 är hastigheten upp till dubbelt så snabb*. Andra förbättringar hos det nya operativsystemet är snabbare sidladdning och smidigare panorering och zoomning för smidigare webbnavigering samt optimerad HTML5-prestanda för spel- och videoupplevelser.

BlackBerry Bold 9900 är utrustad med Liquid Graphics™-teknik som kombinerar en kraftfull dedikerad grafikprocessor, en riktigt snabb processor och en imponerande högupplöst skärm för att åstadkomma ett receptivt pekgränssnitt med snabb och smidigt grafik.

RIM meddelade även nyligen att BlackBerry Bold 9900 har certifierats av MasterCard Worldwide för mobila betalningar genom PayPass. Certifieringen följer hårda krav från MasterCard kring mobilens funktionalitet, interoperabilitet och säkerhet. Certifieringen innebär att alla banker världen över som utfärdar MasterCard PayPass kommer att kunna införa MasterCard PayPass-konton på sim-kort i BlackBerry Bold 9900.

* Kräver BlackBerry 7 OS. Testerna genomfördes av RIM i juli 2011 och mätte genomsnittliga hastigheter för sidladdning genom en arbetsversion av BlackBerry 7.

För mer information vänligen besök www.blackberry.com/touchbold.

Mediakontakt: Bite Communications, 08-402 01 00, rim@bitepr.se

Forward-looking statements in this news release are made pursuant to the "safe harbor" provisions of the U.S. Private Securities Litigation Reform Act of 1995 and applicable Canadian securities laws. When used herein, words such as "expect", "anticipate", "estimate", "may", "will", "should", "intend," "believe", and similar expressions, are intended to identify forward-looking statements. Forward-looking statements are based on estimates and assumptions made by RIM in light of its experience and its perception of historical trends, current conditions and expected future developments, as well as other factors that RIM believes are appropriate in the circumstances. Many factors could cause RIM's actual results, performance or achievements to differ materially from those expressed or implied by the forward-looking statements, including those described in the "Risk Factors" section of RIM's Annual Information Form, which is included in its Annual Report on Form 40-F (copies of which filings may be obtained at www.sedar.com or www.sec.gov). These factors should be considered carefully, and readers should not place undue reliance on RIM's forward-looking statements. RIM has no intention and undertakes no obligation to update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information, future events or otherwise, except as required by law.

The BlackBerry and RIM families of related marks, images and symbols are the exclusive properties and trademarks of Research In Motion Limited. Research In Motion and BlackBerry are registered with the U.S. Patent and Trademark Office and may be pending or registered in other countries. Wi-Fi is a registered trademark of the Wi-Fi Alliance. All other brands, product names, company names, trademarks and service marks are the properties of their respective owners. RIM assumes no obligations or liability and makes no representation, warranty, endorsement or guarantee in relation to any aspect of any third party products or services.

Om Research In Motion
Research In Motion (RIM), en global ledare inom trådlös innovation, revolutionerade mobilindustrin när BlackBerry lanserades 1999. Idag används produkter och tjänster under varumärket BlackBerry av miljontals kunder världen över för att hålla kontakt med människor och få tillgång till information och innehåll. RIM grundades 1984 och är baserat i Waterloo (Ontario), Kanada. Företaget har kontor i Nordamerika, Europa, Asien och Stillahavsområdet, samt Latinamerika. RIM är noterat på NASDAQ och Toronto-börsen. För mer information besök www.rim.com eller www.blackberry.com.