Ekeby Hälsocenter AB

Blankt papper blev 1000 kvadratmeter

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2013 11:43 CET

På fredag den 15 november har den snabbast växande vårdcentralen i Uppsala - Ekeby Hälsocenter - varit öppen i två år. Vårdcentralen startades av en missnöjd patient och har idag nästan 5000 listade och 40 anställda inom 15 olika yrkeskategorier.

- Vi har fått dubbelt så många besökare som vi räknat med, och därför är vårdcentralen idag dubbelt så stor som planerat, säger Mats Brolin, grundare och verksamhetschef för Ekeby Hälsocenter.

- Vi startade från ett blankt papper och en tom, 600 kvadratmeter stor lokal som hade varit lager och möbelbutik. Jag visste ingenting om primärvården, mer än att det brukar vara krångligt att få tid på vårdcentraler, och att de vårdcentraler som jag själv besökt utstrålade oengagemang. Min drivkraft var att göra en annorlunda vårdcentral, säger Mats Brolin.

Sedan starten har vårdcentralen byggt ut och är nu nästan 1000 kvadratmeter stor med sammanlagt 20 mottagningsrum.

Tvåårsjubileet och invigningen av de nya lokalerna firas med öppet hus på lördag den 16 november kl 11-15. Besökarna kommer att erbjudas personlig rundvandring i lokalerna, samt en mängd andra aktiviteter, däribland föreläsningar, konditionstest, blodtryckstest och prova-på-yoga. Läs mer om evenemanget på vårdcentralens webbplats http://www.ekebyhalsocenter.se/halsodagen.

Ekeby Hälsocenter är en privat vårdcentral som har avtal med Landstinget i Uppsala län. Vårdcentralen har sin verksamhet i den gamla keramikfabriken Ekeby bruk.

Ekeby Hälsocenter har byggt sin verksamhet på tre hörnpelare; ombonade och lite lyxiga lokaler, hög tillgänglighet bland annat genom att alltid ha drop-in-öppet, samt helhetstänk i själva vården där personalen arbetar i team.

- Fina lokaler och hög tillgänglighet är sådant som våra kunder ofta visar uppskattning för. Så det är en viktig del av hur vi arbetar.

- Men viktigast är vårt tänk kring själva vården. Där jobbar vi i hälsoteam där alla medarbetare är lika viktiga. Vi har undvikit de traditionella hierarkierna. Hos oss är alla kollegor lika viktiga länkar i den vårdkedja som våra patienter möter.

Ekeby Hälsocenter har satsat ordentligt även på den mentala hälsan. Vårdcentralen har ett flertal stressgrupper och sammanlagt fem samtalsterapeuter, varav en psykolog och tre psykoterapeuter.

Inom ramen för vårdcentralen bedrivs även barnavårdcentral och studentmottagning.

Utanför den ordinarie landstingssubventionerade verksamheten har vårdcentralen en hälsomottagning som tar emot friska personer i syfte att förebygga ohälsa och sjukdom.

- Alla medarbetare arbetar med det vi kallar för "öppna dörrar". Det innebär ett nära samarbete mellan de olika yrkeskategorierna. Patienterna ska aldrig lämnas mellan två stolar. Det är vanligt att en person kommer hit och tänker att hon ska träffa en doktor, men går härifrån och har träffat en sköterska, en sjukgymnast och kanske har en tid till dietisten inbokad.

För att behålla patienter och få fler att lista sig måste vårdcentralerna satsa på bättre bemötande, smartare vård och ökad tillgänglighet. Idag finns 23 privata vårdcentraler i länet, de flesta i tätorterna, flera av dessa är nystartade.

– Jag ser att konkurrensen fungerar. Både nystartade och etablerade vårdcentraler tar efter sånt som vi gör, som att ha drop-in-öppet och att mer medvetet arbeta i team för patienternas bästa.

– Tidigare var patienterna i underläge, det är man inte idag. Idag har patienterna klart överläge. Vi som erbjuder tjänsterna måste kämpa för att behålla våra kunder, säger Mats Brolin.