Njutningsfrämjandet

Bli en vinnare i god smak

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 16:43 CEST

Nu lanseras sällskapsspelet Gusto - en kombination av chokladprovning och frågesport. Med det nya spelet kan ni umgås i glada vänners lag samtidigt som ni njuter av choklad och lär er allt som är värt att veta om den mytomspunna bönan.

Sällskapsspel behåller stadigt sin stora popularitet. Samtidigt vurmar vi allt mer för livets goda och intresserar oss mer och mer för provningar i olika former – från vin och choklad till öl och whiskey. Njutningsfrämjandet lanserar nu en produkt som förenar det bästa av dessa två världar – provning och sällskapsspel. Spelet, provningen, upplevelsen kallas för Gusto och först ut på marknaden är chokladversionen.
-Att man umgås och har trevligt är det viktigaste, sen att man får äta choklad och samtidigtlär sig något gör ju det hela ännu bättre, säger Jonas Nyberg, en av upphovsmännen bakom Gusto.

Chokladprovningen kan göras på många olika sätt och ge svar på många olika frågor. En grundvariant är att avgöra ifall priset faktiskt har betydelse för smakupplevelsen – då går provningen ut på att ställa riktigt billig choklad mot dyraste finchokladen.
-Det kan bli mycket underhållande när den världsvane livsnjutaren poetiskt hyllar lågprisvaruhusets blockchoklad, säger Simon Svensson, den andre av de två grundarna.

Spelet säljs idag via affärskedjan Designtorget, internethandeln bluebox.se och en rad chokladbutiker över hela landet.

Om ordet Gusto
Gusto betyder ”smak” på italienska och spanska. Även på engelska används ordet: ”doing something with gusto” i betydelsen göra något/delta i något med stor entusiasm.

Njutningsfrämjandet
Njutningsfrämjandet grundades av Simon Svensson och Jonas Nyberg i januari 2009 som ett resultat av att
upphovsmännen vann pris i Sveriges största affärsidétävling för upplevelseindustrin, My Mission.
2010 lanseras Gusto som är en kombination av chokladprovning och sällskapsspel. Företaget arbetar även med olika events för att främja njutning av mat & dryck.