Apprope

Bli nostalgisk med nya frågesportspelet 90-talsQUIZ

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2013 09:44 CET

Den 15 februari 2013 släpper svenska Apprope frågesportspelet 90sQuiz där spelare får testa hur mycket man minns av det fantastiska nittiotalet. Appen innehåller över 300 frågor fördelade på sex kategorier: film, tv, musik, sport, nyhetshändelser och trivia.  Frågorna pendlar mellan högt och lågt, som exempelvis:

- I sitt tacktal på Grammisgalan 1992 önskade Popsicle att ett särskilt dansband skulle dö i en tragisk bussolycka. Vilket band?
- År 1997 skapade Mike Tyson rubriker när han gjorde något ytterst oväntat mot sina motståndare Evander Holyfield. Vad?
- I samband med vilket brott greps lasermannen John Ausonius i juni 1992?
- Vad hette ön där första säsongen av “Expedition Robinsson” spelades in?
- Vad heter Rikard Wolffs rollfigur i “Änglagård”?

90sQUIZ har ett mycket användarvänligt upplägg där du enkelt bläddrar mellan frågorna genom att dra på skärmen. Appen har en helt öppen spelmekanik vilket innebär att man antingen bara läser frågorna fritt, eller kör en mer formell tävling och istället räknar poäng med det smidiga poängbladet.

90sQUIZ finns för iPhone, iPod och iPad och är gratis att testa. En upplåsning som ger tillgång till allt innehåll kostar 15 kr.  Förutom en svensk version släpps 90sQUIZ även på engelska, danska och norska med lokaliserade frågor för varje marknad.

Ladda ner appen gratis från App Store:

Ladda ner presskit med bilder och mer info här:

Apprope är ett litet svenskt appföretag, grundat 2012 av två vänner. Vår ambition är inte att förändra världen. Bara göra den lite mindre tråkig. Hur då? Genom att skapa roliga, smarta och snygga appar. www.apprope.com