Kikkuli Förlag AB

Blind författare öppnar ögon på andra

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2014 11:47 CEST

- Boken känns viktig och berör ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Jag har egen erfarenhet av att bryta normen och är övertygad om att olikheter berikar. Även om många visat rädsla inför mitt "annorlundaskap" så känner jag att det är en styrka. Tänk vad trist världen skulle vara om alla tänkte likadant, såg likadana ut och fungerade på samma sätt. Som journalist har jag märkt att jag med min speciella erfarenhet av funktionsnedsättning behövs för mångfalden.

Anna har själv aldrig varit utsatt för mobbing då hennes klasskamrater hittade tillgången i hennes funktionsnedsättning.Ett exempel på det var när hon satt mycket i rullstol och var polisbil när de lekte tjuv och polis på rasten. Istället för att hon var den som hamnade utanför blev hon höjdpunkten i leken. Med boken vill Anna ge barnen en berättelse som är rolig och tänkvärd. Den fungerar både som en högläsningsbok i hemmet och som underlag för diskussion om annorlundaskap och mobbing i skolan.

- Jag hoppas också inspirera de barn som känner sig "annorlunda" att Inse att de är pang finemang de med, säger Anna Bergholtz.

Läs mer om Anna Bergholtz på hennes hemsida: www.Annasvision.se eller läs om henne i senaste numret av Föräldrakraft. http://www.foraldrakraft.se/

Förlaget som säljer hästböcker, barnböcker, ridböcker, föreningsböcker och handikapplitteratur som handlar om olika funktionshinder och funktionsnedsättningar.