Upstream AB

Blink® skyddar mot nya hot

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2004 11:49 CEST

Amerikanska säkerhetsforskarna eEye® Digital Security lanserar Blink®, en programvara som skyddar datorer mot såväl kända som okända sårbarheter i operativsystem och programvaror.

Skydd mot "Zero Day"-attacker
Antalet sårbarheter i operativsystem och programvaror ökar dramatiskt. De mest beryktade är så kallade "Zero Day"-attacker. Detta är attacker som utnyttjar ännu inofficiella sårbarheter i operativsystem och programvaror. Dessa sårbarheter kan användas av hackers för att inhämta känslig information och sprida maskar och virus. Mot denna typ av attacker skyddar varken brandväggar eller antivirusprogram.

Med anledning av detta har eEye Digital Security, efter tre års utvecklingsarbete, lanserat Blink - en programvara som tar datorsäkerheten till en ny nivå. Blink är den första produkten som kombinerar flera lager av säkerhetsteknologier och aktiverar skyddet på de individuella datorerna som arbetsstationer, laptops och servrar och som identifierar och stoppar "Zero Day"-attacker.

"Vi förutspår att antalet sårbarheter som utnyttjas innan företag och organisationer hinner åtgärda dem stiger snabbt. Det är avgörande att skydda sina datorer mot de ständigt ökande sårbarheterna", säger Paul Proctor, vVD hos Meta Group, ett ledande företag för IT-relaterade marknadsanalyser.

Målgruppen för Blink är främst stora företag och organisationer. All installation och administration sker från ett centralt gränssnitt vilket gör att det går snabbt att införa produkten även i stora nätverk.

Undvik panikinstallationer och driftsstörningar
En stor fördel med Blinks utökade skydd är att företag och organisationer "vinner tid" för att i lugn och ro utvärdera och installera fellagningar, så kallade "patchar", för operativsystem och programvaror på schemalagda tidpunkter. I dagsläget framtvingas "panikinstallationer" då information om fellagningar når hela världen samtidigt - såväl brukare som missbrukare av informationen. Dessa framstressade installationer kan orsaka kostsamma driftsstörningar.

eEye Digital Security har under de senaste fem åren erkänts som det mest framstående företaget att hitta allvarliga sårbarheter i operativsystem och programvaror, inklusive de som utnyttjades av maskar som Sasser, Witty, Code Red och Sapphire. Denna expertis ger eEye en konkurrensfördel att utveckla programvara som hittar, åtgärdar och skyddar mot både kända som okända sårbarheter.

"Det enda sättet att undvika framtida angrepp i form av virus, maskar, trojaner och spionprogram är att säkra upp nätverken från insidan. Blink kombinerar teknologier på ett mycket innovativt sätt och ger en ny nivå av säkerhet för alla säkerhetsmedvetna företag och organisationer", säger George Brontén, VD hos Upstream Software som representerar eEye och dess produkter på den nordiska marknaden.

Blink skiljer sig från mängden
Till skillnad från konkurrerande lösningar, som oftast letar efter signaturer från kända virus och maskar, letar Blink efter mönstret i trafiken som dessa skapar. Detta gör det möjligt för Blink att stoppa intrång utan att behöva identifiera den unika signaturen i attackförsöket. Detta gör att Blink även skyddar mot ännu oidentifierade virus och maskar.

Blink använder följande teknologier:

Protokollbaserat sårbarhetsskydd
Skyddar mot ännu okända attacker genom att inte använda sig av signaturer.

Regelbaserat sårbarhetsskydd
Skyddar mot attacker mot kända sårbarheter.

Systembaserad brandvägg
Stoppar otillbördig nätverkstrafik.

Applikationsbaserad brandvägg
Hindrar icke godkända program att köras på PCn.

Sårbarhetsgranskning
Inbygd scanner hittar och rapporterar sårbarheter och avsteg från riktlinjer.

Pris & tillgänglighet
Blink erbjuds genom Upstreams återförsäljarnätverk i de nordiska länderna. Priset är en årlig prenumerationsavgift från ca 450 SEK exklusive moms per PC vid köp av minsta licensstorleken om 10 PCs. Blink installeras på operativsystemet Windows.

Om eEye Digital Security
eEye Digital Security är en ledande tillverkare av förstklassiga säkerhetsprodukter och aktiv bidragare till forskning och utbildning inom nätverkssäkerhet. eEyes erbjuder en mängd prisbelönta produkter inom sårbarhetsgranskning, sårbarhets hantering, intrångsdetektering och nätverksanalys. Produkternas gemensamma nämnare är att de fokuserar på förebyggande IT-säkerhet. eEye säkrar nätverk för över 2500 företag och myndigheten världen över inklusive AT&T Wireless, Citigroup, Continental Airlines, Dow Jones, Ernst & Young, Prudential och Viacom. Företaget är privatägt, grundades 1998 och har sitt säte i Orange Country, Kalifornen, USA.

Om Upstream Software
Upstream Software erbjuder IT-lösningar som effektiviserar och säkrar kommunikation för organisationer alla storlekar genom fler än 500 återförsäljare i de nordiska länderna. Upstream representerar exklusivt ett antal, noga utvalda, välrenommerade mjukvarutillverkare från USA, Australien och Tjeckien. Upstream har introducerat ett flertal ledande programvaror på den nordiska marknaden, inklusive den populära e-postservern MDaemon® och säkerhetsskannern Retina. Företaget är privatägt, grundades 1996 och har sitt säte i Stockholm.

George Brontén
Upstream Software