Solrosuppropet

”Blir jag vräkt är det väl kanske på parkbänken jag hamnar”

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 17:59 CET

Kjell har under många år arbetat som busschaufför men blev i november 2009 sjukskriven för en allvarlig skada på höger handled. Skadan gör det omöjligt för honom att använda höger hand i någon form av arbete. I juni 2010 blev Kjell utförsäkrad. På introduktionsprogrammet konstaterade man att Kjell var helt arbetsoförmögen. Trots detta nekar Försäkringskassan honom sjukpenning. Nu väntar han på besked från kommunen om han kan få socialbidrag. Får han inget bidrag har han varken råd att betala månadens hyra eller telefonräkning.
– Blir jag vräkt är det väl kanske på parkbänken jag hamnar, säger Kjell.

Kjell hyr idag en enrumslägenhet och har tvingats ställa av sin bil. Chansen att beviljas sjukpenning igen ser han som mycket liten. Efter utförsäkringen har han gått in i väggen två gånger. Trots detta ger han inte upp utan hoppas att han någon gång ska kunna återvända till sitt tidigare jobb som yrkeschaufför.

Hur har utförsäkringen påverkat dig?
– Utförsäkringen har påverkat mig enormt mycket. Två gånger har jag gått in i väggen. Försäkringskassan har fått in alla läkarutlåtanden, men ändå beviljas jag ingen ersättning. Situationen har dessutom lett till konflikter inom familjen.

Fick du ut något av introduktionsprogrammet?
– Ingenting. Jag fick lyfta ett par lådor från golvet och bära iväg dem. Det var allt jag fick göra. Utifrån det konstaterade Arbetsförmedlingen att jag inte kan arbeta.

Hur ser du på dina chanser att få sjukpenning beviljad?
– Jättesmå. Hittills har jag ju blivit nekad ersättning trots läkarutlåtanden på arbetsoförmåga.

Hur ser du på framtid?
– När jag får avslag av Försäkringskassan känner jag att jag inte orkar längre. Men samtidigt ger jag inte upp hoppet.

Känner du andra som är drabbade av sjukförsäkringsreglerna?
– Ja, det gör jag. Jag vet en person som är i samma situation som mig. Jag tycker det är bedrövligt som det är i dag.

Avslutningsvis. Vad önskar du dig framöver?
– Jag önskar att alla människor i samma sits som mig får hjälp och ersättning.

Kjell har valt att inte gå ut med sitt efternamn.

Kjells brev som är publicerat på en blogg:

"Mitt namn är Kjell och jag har några frågor jag skulle vilja få svar på angående rättsamhället i Sverige.

Jag har sedan många år arbetat som yrkeschaufför. Jag har ett fast arbete på ett stort företag i Uppsala. Regelbundet har jag betalat en avgift till facket, närmare 800kr/månad, i denna avgift ingår även avgift till arbetslöshetskassa, dvs jag har rätt att få ersätning om jag blir arbetslös och som alla andra yrkesarbetare har jag  betalat skatt,  och om jag inte missförstått detta, har jag även rätt till sjukvård och ersättning ifall jag blir sjuk?

Så en dag för nästan 1,5 år sedan, sa kroppen ifrån. Jag tvingades sjukskriva mig, gå till läkare, invänta lång tid för röntgen osv. Under denna tid hann jag också bli utförsäkrad, då min handläggare på Försäkringskassan ansåg, trots mina sjukintyg utfärdade av en godkänd doktor, att jag inte var sjuk utan slussades ut i karusellen och till arbetsförmedlingen. Efter mycket om och men, visade det sig att jag inte var berättigad a kassa, eftersom jag redan hade en anställning och för att få a kassa, var jag tvungen att säga upp mig/ta tjänsledigt (vilket inte min arbetsgivare accepterade) MEN, det fanns ett litet dilemma till. Eftersom jag inväntade operationstid för min skadade nacke, handled och rygg, kunde jag ju inte ta vilka jobb som helst. Min handläggare på arbetsförmedlingen sa att det kunde bli svårt att hitta ett lämpligt arbete, då höger hand ej fungerar, och nacken /rygg inte klarar att jag sitter långa stunder, lyft osv, så hon skickade mig hem och bad mig återuppta sjukskrivningen.

Jag är stolt över mitt arbete och jag vill inte jobba med något annat, men pga era omändringar i sjukförsäkringssystemet har jag, Kjell Xxxxxxx blivit en ”uteliggare”. Jag har inte fått någon ersättning på flera månader, jag har inte råd med hyran, jag har inte råd med mat. Så jag tänkte att kanske ni skulle vilja vara snälla och svara på hur jag ska göra för att få ingå i sveriges rättssamhälle.  Jag har ju betalat skatt, jag har betalat fack och a kasseavgift och sist men inte allra minst, jag har en fast anställning som jag tvingas säga upp för att få a kassa. Säger jag upp mig själv får jag dessutom en längre karens.
Jag har blivit kränkt som människa. Jag som en gång för inte så länge sen hade lite status, jobb, bil och egen lägenhet. Kunde äta mig mätt också... göra såna saker som gör livet värt att leva.......

.... Kjell"

Påskuppropets serie om utförsäkrade, med start 12/9-11:

1. Utförsäkrade Yvonne från Göteborg höll på att bli hemlös med sin son på åtta år

2. ”Blir jag vräkt är det väl kanske på parkbänken jag hamnar”

Rekommenderas! När ska regeringen börja lyssna på den enorma kritiken mot sjukförsäkringsreglerna?

Påskuppropet mot utförsäkringarna
Länk: Påskuppropets sida på Facebook