Gar-Bo AB

Blir lågenergihus problemfria? Seminarium i Almedalen 2/7 2013

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 17:44 CEST

Boende i nybyggda hus har ungefär vart femtonde år drabbats av systematiska byggfel som äventyrat både privatekonomin och den egna hälsan hos de boende. På 70-talet var det plattor på mark med ingjutna reglar, därefter flytspackel med kasein, och nu senast ”putsfasader” av tjock målarfärg på cellplast. Är detta konsekvenser av utvecklingen som vi får lära oss att leva med eller är det brister inom byggsektorns FOU som går att komma tillrätta med? Riskerar satsningen på lågenergihus bli nästa systematiska byggfel? Vem ska i sådana fall ta ansvar för att boende i nybyggda bostäder får en trygg miljö och ekonomi?

Vi tar tillfället i akt att tillsammans med sakkunniga experter diskutera dessa frågor under Almedalsveckan. Kom och gör oss sällskap och lyssna till vad vi tror kommer att bli en mycket intressant diskussion om framtidens byggande.

I panelen deltar:

• Ulf Perbo, Statssekreterare, Socialdepartementet

• Johnny Kellner, Teknik- och miljöchef, Veidekke Sverige

• Daniel Liljeberg, Chefsekonom, Villaägarna

• Åsa Söderström Jerring, styrelseproffs och företagsledare

• Peter Wipp, VD, Gar-Bo Försäkring

Tid: 2 juli 2013, 10:00 - 11:00

Plats: Lilla Torggränd 3, Gutekällarens övre terrass

Om Gar-Bo: Gar-Bo är en koncern som består av moderbolaget Gar-Bo AB; Gar-Bo Försäkring som tillhandahåller byggfelsförsäkringar, färdigställandeförsäkringar och entreprenadsäkerhetsförsäkringar för såväl småhus som flerbostadshus; Gar-Bo Service som inriktar sig speciellt på utbildning och service för privatpersoner som ska bygga hus; KA Småhus som administrerar kontrollansvariga; samt Gar-Bo Besiktning som gör besiktningar för nybyggen.