Big Is Promotion

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2013 13:26 CEST

Blixten & Co, ett av Sveriges största bolag inom liveunderhållning, går in som delägare i 100 Songs. - "Jag gillar enkelheten och tydligheten i affärsidén. Jag har känt Ola, Ben och Klas länge och har väldigt stort förtroende för dem", säger Leif "Blixten" Henriksson.

Tommy Leino, VD på 100 Songs är glad: - Det känns väldigt roligt att börja samarbeta med Blixten & Co. De kommer tillföra mycket inom de områden vi vill utveckla, som tex livesidan.

Tillsammans med Blixten & Co kommer 100 Songs nu att fortsätta utveckla live-delen inom bolaget. På sikt är tanken att showcase-kvällarna - 100Live - kommer att hållas i flera städer.

Blixten & Co kommer också att vara delaktiga i det musikaliska urvalet kring singelreleaserna och utveckla konceptet.

På måndag, 22 april, hålls bolagets 1-årsfest på Kägelbanan i Stockholm. Uppträder gör bl a Miriam Bryant, Erik Segerstedt och Midnight Boy. Då firas både nytt delägarskap, 1-årsdagen och release av singel nr 50.

-------------------------------------------------------

BAKGRUND:
Det är så enkelt att bolaget ofta får frågan "Vad är haken?". Svaret: Det finns ingen!
"100 Songs släpper bara singlar. Inga bindande långa skiv- eller artistkontrakt.
Om vi  gillar det vi hör, skriver vi ett enkelt avtal och  sedan finns låten tillgänglig över hela världen."100 Songs bildades i mars 2012 av Ola Håkansson, Klas Lunding och Ben Malén, alla med lång erfarenhet, stor framgång och näsa för hitlåtar. När sedan nytillträdde VD'n Tommy Leino knöts till teamet i november 2012, började strukturen falla på plats ordentligt.

Idén är enkel: Man hittar låten och släpper den.
Samarbetet med X5 Music gör att man snabbt kan släppa singeln digitalt och göra den tillgänglig över hela världen. Bolagets promotionteam breddar sedan vägen för musiken - inte alltid de rent traditionella. Stor vikt läggs t ex vid sociala medier.

Första singeln som släpptes på 100 Songs, "Finders Keepers" plockades snabbt upp av EMI i Tyskland och Sverige.
Artisten bakom låten heter Miriam Bryant . Singeln fick snart stor spridning, både bland fans och på radio. I Tyskland klättrade singeln upp till topp 40 på airplaylistan. I Sverige är Miriam utsedd till Årets stjärnskott och debutalbumet släpps i dagarna. Ett rejält kvitto på att man faktiskt inte behöver vänta flera år på ett genombrott.

I november 2012 drog 100 Songs igång satsningen 100 Live, ett återkommande arrangemang för branschfolk, media, artister och musikälskare; en perfekt plattform för osignade artister att visa upp sig för musikbranschen och nätverka.  Ytterligare spännande förgreningar och samarbeten i det svenska bolaget kommer att presenteras inom kort. Snart öppnar ett 100 Songs-kontor i Frankrike och Tyskland och England står på tur att öppna egna filialer.

:: 100 Songs hemsida
:: 100 Songs på facebook
:: 100 Live på facebook
_____________

Kort om männen bakom bolaget:

Ben Malén: sedan 90-talet en av de mest inflytelserika inom skandinavisk musikexport, bl a på Tom Bone Music, Air Chrysalis Scandinavia & Chrysalis Music Tyskland. Driver sedan 2012 sitt eget bolag Stereoscope Music Scandinavia. Upptäckte bl a Broder Daniel, The Sounds och Miriam Bryant och kontrakterat låtskrivare och producenter som Carl Falk, Michel Zitron, Niklas Frisk och Vincent Pontare.

Ola Håkansson: Ola är på många sätt en musikbransch-ikon. Som sångare i Ola & The Janglers var de det första svenska bandet att gå in på Billboards Hot 100-lista 1969. Ola var även med i den miljonsäljande gruppen Secret Service på 70-talet. 1992 bildade han Stockholm Records och fick stora framgångar med artister som The Cardigans, Army of Lovers och A-Teens.  2007 startade Ola bolaget TEN Music Group  med namn som Erik Hassle, Elliphant, Niki and The Dove, Icona Pop och Zara Larsson.

Klas Lunding startade sin första label 1979, Stranded Records. Sedan dess har han upptäckt och kontrakterat band som Ratata, Titiyo, Leila K, Ceasars, Broder Daniel, Olle Ljungström, The Soundtrack Of Our Lives. Idag driver Klas Telegram Publishing tillsammans med Isse Samie och Håkan Hellström.

Tommy Leino tillträdde som VD på 100 Songs i november 2012. Tommy har ett förflutet i bank- och finansvärlden, där han i unga år snabbt blev framgångsrik. Som 25-åring blev han Sveriges yngste kontorschef inom SEB. Tommy Leino har också drivit både management och förlag. Idag är han operativt ansvarig för 100 Songs och 100 Live.

För ytterligare information, pressbilder och intervjuförfrågningar, kontakta:
Pauline Lindberg (fd Wood) +46 722 501966, pauline.lindberg@bigispromotion.se eller
Birgitta Haller, +46 739 847786, birgitta.haller@bigispromotion.se