Popkollo

Blixten & Co huvudsponsor för Popkollo 2014

Pressmeddelande   •   Maj 06, 2014 13:49 CEST

Nu är det klart att Blixten & Co blir Popkollos huvudsponsor och samarbetspartner under 2014. Samarbetet innebär bland annat att båda parter arbetar aktivt för att lyfta varandras verksamheter för det gemensamma målet – en mer jämställd musikbransch. Popkollo är ett jämställdhetsprojekt som engagerat Sveriges kvinnliga artistelit för att inspirera och peppa unga tjejer att göra musik, spela i band och skriva låtar.

Sedan Marit Bergman tog initiativet till att starta Popkollo 2003 har över 2000 tjejer deltagit i verksamheten och artister som Veronica Maggio, Robyn, Alina Devecerski, Titiyo, First Aid Kit, Melissa Horn och Nina Persson har engagerat sig i projektet. Målet med Popkollo är att skapa en jämställd musikbransch och att det ska vara lika självklart för alla, oavsett kön, att göra musik, spela i band och skriva låtar.

“Jag önskar att jag själv hade fått gå på Popkollo när jag var i den åldern. Då hade jag vågat göra väldigt mycket mer, betydligt tidigare. Det verkar lärorikt, tillåtande och sjukt kul.

Kram”

/Veronica Maggio.

Nu är det klart att Blixten & Co, ett av Sveriges ledande företag inom liveunderhållning, blir Popkollos huvudsponsor och samarbetspartner under 2014.

– Att samarbeta med Blixten & Co känns både kul och logiskt utifrån de ambitioner och målsättningar de har inom jämställdhet och mångfald. Popkollos arbete handlar om att förändra bilden av vem som kan bli musiker och producent och för att lyckas behöver vi vara fler som jobbar för det. Blixten & Co har bra ambitioner och det ska bli spännande att se vad vi kan göra tillsammans, säger Hanna Rothelius, sponsringsansvarig på Popkollo.

Blixten & Co har jobbat aktivt med jämställdhetsfrågor internt sedan 2009 tillsammans med konsulterna AddGender. I och med det nya samarbetet med Popkollo läggs nu också grunden för ett mer långsiktigt externt perspektiv.

– Jag är så glad över det här samarbetet med Popkollo. Vi tror att kunskapsutbytet kommer vara riktigt värdefullt och att vi kommer lära oss mycket av varandra. Vi vet att vi har mycket kvar att sträva efter och tillsammans med Popkollo hoppas vi kunna skapa en mer jämställd arbetsplats och musikbransch, säger Lovisa Delehag, HR-chef på Blixten & Co.

Film om Popkollo

Om Blixten & Co
Blixten & Co arbetar med ett 70-tal av Sveriges mest framstående artister, så som Veronica Maggio, Petter, Alina Devecerski, Orup, Lilla Namo, Nause, Titiyo och Oskar Linnros. Förutom att representera Sveriges artistelit gör Blixten & Co produktioner som "Ägd” med Fredrik Lindström och Henrik Schyffert, operan "Xerxes” med Malena Ernman och Fredrik Benke Rydmans nya dansföreställning "Stop. Play. Rewind.”. Dessutom arrangerar Blixten & Co i höst den nya internationella humorfestivalen Stand Up For Stockholm med bland andra Stephen Merchant och Sissela Benn. Läs mer: http://www.blixten.se/

Popkollo
Hanna Rothelius
hanna.rothelius@popkollo.se

Blixten & Co
Lovisa Delehag
076 840 40 68
Lovisa.delehag@blixten.se

Sophie Henningson
sophie.henningson@blixten.se

Popkollo är ett projekt med syfte att skapa en jämställd musikbransch och har som mål att göra det lika självklart för alla oavsett kön att göra musik, spela i band och skriva låtar. Popkollo riktar sig till unga tjejer (10-18 år) och har sedan starten 2003 haft över 2000 deltagare och 250 ledare. Ett kollo varierar i längd mellan 4-10 dagar och finns både med eller utan övernattning. 2014 erbjuds 700 platser på kollon i 12 städer i Sverige. I sommar arrangeras kollon i Arvika, Falun, Hultsfred, Göteborg, Katrineholm, Luleå, Malmö, Stockholm/Botkyrka, Umeå, Upplands Väsby och Örebro. Liknande verksamhet har efter inspiration från Popkollo startat i Tyskland, Finland, Danmark och Norge. Genom det internationella nätverket Girls Rock Camp Alliance som Popkollo var med och startade 2007 nås flera tusen tjejer varje sommar (så här långt) i USA, Kanada, Europa och Brasilien.