Svensk Handel AB

BLIXTINDEX FÖR MODEHANDELN

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 08:35 CEST

Augusti 2010

Svensk Handel Stil:s Blixtindex visar att försäljningen av kläder ökade med 1,4 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna ökade med 15,2 procent. Hittills i år, januari-augusti, har försäljningen av kläder ökat med 1,1 procent och skoförsäljningen ökat med 5,7 procent.

Blixtindex mäter försäljningstillväxten i fackhandeln i jämförbara enheter (like for like) och i löpande priser.

Kanonstart för skoförsäljningen

- Augusti blev en kanonmånad för skor och ett litet plus för kläder. Förra året var det ovanligt lite reavaror kvar att sälja i augusti efter en oväntad hög försäljning under sommaren. I år hade vi en mer normal reaförsäljning vilket lyfte försäljningen, kommenterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

- Men det är bara en bidragande orsak till försäljningsökningen för skor. Höstskoförsäljningen har kommit igång ovanligt tidigt bland annat beroende på att sommaren fick ett abrupt slut. Gummistövelförsäljningen har fått en raketstart med de nya designade gummistövlarna som kommer att bli höstens storsäljare, säger Mikael Sandström.

- Jag tror att september kommer att visa bra siffror även för kläder. Förra året var det en ganska svag försäljning under månaden och den hade svårt att komma igång. I år verkar det som säsongen startat tidigare.

_________________________________________________________________________

För eventuella frågor kontakta:

Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18

Lars G Ohlsson, pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 623, 070-370 27 00

Svensk Handel Stil är ett branschkansli inom Svensk Handel för de medlemsföretag som arbetar inom sko- mode- och sporthandeln, cirka 3 000 företag av Svensk Handels totalt 13 000 medlemmar. Branschkansliets verksamhet bestäms av en branschstyrelse med representanter för medlemsföretag.

Blixtindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Att prenumerera på blixtindex per fax eller e-post kostar 595 kronor per år och företag, samt 150 kronor per ytterligare e-postmottagare på samma företag. Moms tillkommer. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.