Svensk Handel AB

Blixtindex för modehandeln - Urstark skoförsäljning och svag klädförsäljning

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2010 08:51 CEST

Svensk Handel Stil:s Blixtindex för september visar att försäljningen av kläder minskade med 2,8 procent jämfört med samma månad förra året och att försäljningen i skobutikerna ökade med 17,0 procent. Hittills i år, januari-september, har försäljningen av kläder ökat med 0,6 procent och skoförsäljningen ökat med 7,5 procent.

- Även september blev en urstark skomånad där modet går hand i hand med behovshandeln under den första höstmånaden. Det är främst en mycket stor efterfrågan på boots som driver försäljningen. Klädhandeln visade en förvånansvärd svaghet under månaden som i många stycken är svårförklarad. - Fjolårets septemberförsäljning var inte stark och jag trodde vi skulle se en försäljningsökning i år. Samtidigt har jag det intrycket att försäljningen varierar ovanligt mycket mellan de olika aktörerna på marknaden, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil.

- Förra året var oktober månad väldigt bra med stora försäljningsökningar både för kläder och skor varför jag tror modehandeln får det besvärligt att ta igen septembers försäljningsminskning. Skohandeln bör få svårt att för tredje månaden i rad uppvisa sådana enorma ökningar, avslutar Mikael Sandström.

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
David Abresparr, tf. pressekreterare Svensk Handel, 010-47 18 511, 070-698 39 67