Byggnads

Blockad mot Industri & Bygg i Karlskoga AB

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 13:54 CEST

Byggnads avdelning i Värmland har fått tillstånd av Byggnads centralt att varsla Industri & Bygg i Karlskoga AB om blockad från och med den 13 april om inte kollektivavtal tecknas dessförinnan.

– Byggnads avdelning i Värmland har försökt teckna avtal med företaget, säger Gunnar Ericson, avtalssekreterare på Byggnads. Det har handlat om avtal om arbets- och lönevillkor. Företaget har avvisat detta. Vi menar att företaget ska ha ett kollektivavtal för sina anställdas skull.

På arbetsplatsen finns sju polska byggnadsarbetare som enligt Industri & Bygg i Karlskoga AB är enmansföretagare. Enligt Skatteverket i Karlstad är byggnadsarbetarna att betrakta som anställda av byggföretaget.

Tvisten berör en fastighet som renoveras. Ägaren till fastigheten är ett fastighetsbolag som också äger Industri & Bygg i Karlskoga AB.

Vidare information lämnas av
Gunnar Ericson, 070-520 79 46
Lars Mejern Larsson, avdelningsordförande i Bygg 29:an Värmland, 070-586 07 97

2006-04-03
Pressekreterare Christer Lindblad
070 265 38 38

Byggnads är LOs femte största förbund med närmare 130 000 medlemmar. Byggnads har nio rikstäckande kollektivavtal med fem arbetsgivareorganisationer samt ca 9 000 hängavtal med oorganiserade arbetsgivare. Under 2005 blev 655 företag, varav tio utländska, medlemmar i någon av de arbetsgivareorganisationer Byggnads har kollektivavtal med. Byggnads tecknade dessutom 1 518 hängavtal med oorganiserade arbetsgivare, varav 92 var med utländska arbetsgivare.

Prenumerera på Byggnads pressmeddelanden via www.byggnads.se