ICA AB

Blodomloppet gav över 1 000 nyanmälda blodgivare

Pressmeddelande   •  Sep 17, 2003 16:27 CEST

För andra året i rad har Blodcentralerna tillsammans med ICA satsat på blodgivaraktiviteter för att på så sätt uppmärksamma behovet av blodgivare. På åtta platser i Sverige har cirka 19 000 personer sprungit Blodomloppet.

Blodcentralerna uppskattar att aktiviteterna har gett över 1 000 nyanmälda blodgivare.

- Vi är mycket nöjda med resultatet. Åtgången av blod är stor och eftersom blod är en färskvara som bara kan lagras i sex veckor är sjukvården beroende av nya och trogna blodgivare, säger Jan Forslid, ordförande för Blodomloppet.

- Satsningen på blodomloppet, loppet med dubbla syften - hälsa och samhällsengagemang, ingår i ICAs ambition att öka medvetenheten om mat och hälsa, säger Peter Wigstein, sponsorchef på ICA.

I samband med loppen har butiksaktiviteter genomförts i de lokala ICA-butikerna. Alla ICA-kundkortsinnehavare och blodgivare har fått 40 kronors rabatt på startavgiften.

Blodomloppet har genomförts på följande platser: Hudiksvall, Linköping, Göteborg, Stockholm, Uppsala, Jönköping, Örebro och Malmö

Samarbetet fortsätter under år 2004 då även nya orter kommer att arrangera Blodomloppet.

Peter Wigstein, ICAs sponsorchef, tel: 0708-55 26 26
Bengt Rosberg, kanslichef Blodomloppet, tel: 0708-19 42 10

Om ICA
ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA dessutom 1 300 Statoil-stationer i Skandinavien. ICA ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA-koncernen en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se