KitchenTime AB

Bloggare lanserar kokbok till förmån för Läkare Utan Gränser

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 06:30 CET

Mat är ett av de absolut mest populära bloggområdena. Och konstigt är inte det. Bloggen skapar möjligheter till att dela med sig av sina bästa recept och tips till en större publik, saker som vi tidigare har gjort på små papperslappar eller telefon. Nu lanserar 16 matbloggare en receptbok till förmån för Läkare Utan Gränser. Bloggreceptboken 2011 distribueras som en kostnadsfri PDF. Tycker du att den är värd 50 kr? SMS:a då LIV till 72970 så skänker du 50 kr till Läkare Utan Gränser.

Två passionerade bloggare tillika matnördar. En lunchträff. En briljant idé.
Sommaren 2011 slog Fredrik Lundqvist och Anton Malmberg sina kloka blomkålshuvuden ihop för att diskutera huruvida det var möjligt att tillsammans med matbloggseliten skapa något för en god sak. Idén till Bloggreceptboken föddes.

Bloggen skapar möjligheter till att inspirera och dela med sig på ett personligt sätt. Det finns inte några måsten. Mat och matlagning är individuellt och bloggen lyckas förmedla det, medan kokböcker ofta blir för strikta och TV-kockar för svåra att relatera till. Både mat och internet handlar om människor och därför uppstår det något så spännande när dessa ingredienser kombineras, säger Fredrik Lundqvist.

Idag lanseras boken med bidrag från 16 matbloggare och Läkare Utan Gränser. Alla recepten har sin egen individuella karaktär och inbjuder till att inspireras. Boken delas ut gratis och målet är att sprida de deltagande bloggarna samtidigt som en god sak får uppmärksamhet.

Bloggreceptboken är en manifestation för alla dessa fantastiska matbloggar. Bloggreceptboken är också en hyllning till det fria ordet och hur drömmar kan gå i uppfyllelse. Det går faktiskt att använda det som du brinner för till något som skapar glädje för andra men också till egna alldeles nya karriärsmöjligheter, säger Anton Malmberg.

Bloggreceptboken lanseras 24/11 kl 9 och finns att hämta gratis i PDF-format på www.bloggreceptboken.se.

För mer information:
Anton Malmberg, 070-494 59 41, anton@lykka.se