Photowall

Blommor från 1800-talet i Martin Bergströms nya kollektion för Photowall

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2018 10:00 CET

Vi är stolta att presentera vår sin första tapetkollektion i samarbete med Martin Bergström. Tapetkollektionen Flora Hysterica innehåller fem tapetmönster som alla föddes ur Martin Bergströms tusenfaldiga herbarium.

Redan vid tre års ålder kunde Martin Bergström boken Den Nordiska Floran utantill och fascinationen för blommor har varit närvarande sedan dess. Under åren har det starka intresset för floran resulterat i en samling av torkade växter som ständigt ökat i antal och de senaste åren har samlingen uppnått ett tusental blommor, där det äldsta alstret dateras till början av 1800-talet.

- Arbetet med blommor har alltid varit återkommande i mitt skapande och det är kul att det nu har resulterat i en tapetkollektion tillsammans med Photowall. En blomma som plockades för ungefär tvåhundra år sedan finns kvar som en tidskapsel bland pappersarken. Jag ser det som att denna tapetkollektion skapar en möjlighet för den lilla blomman att få blomma igen, att tidslinjen som påbörjades fortsätter, säger Martin Bergström

Under skapandet av kollektionen Flora Hysterica har noggrant utvalda blommor skannats genom mikroteknik för att införliva blommans alla detaljer i tapetmönstret. Den skannade bilden har sedan integrerats med en färglagd bakgrund och slutligen utvecklats med blandtekniker och färglager för nå rätt struktur och färgnyans. Ett tapetmönster kan innefatta uppemot tjugo färglager.

Martin Bergström har på ett naturligt sätt integrerat floran i alla tapetmönster, men samtidigt behållit en stor dos dramaturgi, vilket gör att Flora Hysterica passar i hemmets alla rum och exponerar tydligt det konstnärliga arbetet bakom kollektionen.

- Det finns en frihet i kollektionen som med Photowalls flexibla tryckteknik gör det möjligt att kombinera olika mönsterdimensioner till rummets alla väggar. Jag vill ge möjligheten att skapa sin egen lilla värld i hemmet – en dekorativ tillvaro med plats för reflektion och dagdrömmar, säger Martin Bergström

- När Martin Bergström och jag träffades förra året och han berättade historien om herbariet kändes det naturligt att skapa dessa unika tapeter tillsammans. Det kändes som en möjlighet och något som vi bara var tvungna att göra. Martin är otroligt kreativ och det har varit väldigt roligt och inspirerande att få göra det här tillsammans med honom, avslutar Amber Johnson, produkt - och designansvarig på Photowall.

Tapetkollektionen Flora Hystericasäljs exklusivt hos Photowall och kan beställas som måttanpassade fototapet för 325 kronor per kvadratmeter. Interiörbilderna är stylade av Martin Bergström och fotograferade av Thomas Klemensson

Om Martin Bergström

Martin Bergströms universum är en sagovärld där det vackra kan vara farligt och det fula rymma oväntad skönhet. Hans uttryckssätt inom textilkonsten är många: mode, illustration, set design eller kostym. Men oavsett vilken form han arbetar i handlar det alltid om att berätta historier; magiska sagor med naturen som förtrollad spelplats.

Photowall är idag nordens ledande fototapetföretag och erbjuder ett brett sortiment av måttanpassad väggdekor: fototapeter, designtapeter och canvastavlor. Alla produkter tillverkas i fabriken i Skarpnäck utanför Stockholm och skickas sedan över hela världen. Photowall brinner för design och kvalitet och är ständigt på jakt efter nya spännande designsamarbeten.