Trädgårdsambassadören

Blomster-Lottas Dag firas i Ammarnäs 7/7 2017

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2017 10:12 CEST

Pressmeddelande 170703

På fredag den 7 juli 2017 arrangeras Blomster-Lottas Dag för första gången och äger förstås rum i Blomster-Lottas trädgård i Ammarnäs - en gång vida berömd för sin blomsterprakt vid fjällets fot och som för några år sedan varsamt väcktes till liv efter sin törnrosaslummer och åter inspirerar till odlarglädje.

Programmet pågår mellan kl 11 - 16 och bjuder på:

* guidningar i trädgården och utställningen

* växtförsäljning

* fika

* kl 14.00 föredrag "Blomster-Lottas trädgård som inspiratör till musik och litteratur"

Lottas barnbarn Anders Berglund spelar, sjunger och berättar om hur hans pappas och farmors trädgård fått toner och sånger om Blomsterhem att gro.

Författaren och trädgårdsdesignern Mariana Mattsson berättar hur återskapandet av Lottas trädgård influerat henne till romanen Det som spirar ur snö.

* kl 15.30 hålls årsmöte i föreningen Archangelica som bildats för trädgårdens bevarande och utveckling

Varmt välkomna!

* Blomster-Lottas trädgård finns på Facebook

* Mer info och kontakt: Anders Berglund 073-42 33 922 eller Mariana Mattsson 070-59 27 107