Gifttoday

Blomstervanor kartlagda: kvinnor vill få – män vill ge

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2010 07:00 CET

Kvinnor vill få och män vill ge. Så kan man sammanfatta svenskarnas attityder till blommor, enligt en undersökning från presentportalen GiftToday.se. Men när det kommer till kritan visar det sig ändå att det är kvinnorna som köper flest blommor själva.

Idag är det tulpanens dag. När GiftToday.se har frågat 1030 svenskar om deras blomstervanor visar det sig att en stor majoritet, hela 89 procent, anger att de tycker om eller tycker mycket om att ge bort blommor. En majoritet, 74 procent, tycker också om att få blommor.

Däremot skiljer sig statistiken åt mellan kvinnor och män. De flesta kvinnorna i undersökningen, 69 procent, svarar att de tycker mycket om att få blommor. Motsvarande siffra för männen är bara 16 procent. 42 procent svarar att det inte är mer än OK att få blommor. Bland både kvinnor och män är det dock endast ett par procent som anger att de inte alls tycker om att få blommor.

Även när det gäller givmildhet skiljer sig män och kvinnor åt i attityderna. 52 procent av männen tycker om ge bort blommor. 37 procent tycker till och med mycket om att ge blommor. Men kvinnorna är ännu mer entusiastiska: över hälften av kvinnorna tycker mycket om att ge blommor och 39 procent anger att de tycker om att ge blommor.

Kvinnor ger oftare bort blommor än vad män gör. 90 procent av kvinnorna ger bort blommor några gånger per år eller oftare. Motsvarande siffra bland männen är 83 procent.

– Det kan verka orättvist att kvinnor, som tycker mer om att få blommor än vad män gör också ger bort blommor oftare än vad män gör, säger Robert Tinterov, VD på GiftToday. Men samtidigt visar undersökningen att kvinnorna faktiskt får blommor oftare än männen. Generellt kan man sammanfatta undersökningen med att de flesta uppskattar både att få och att ge blommor.

5 procent av männen och 2 procent av kvinnorna som deltagit i undersökningen anger att de aldrig får blommor.

Undersökningen visar också vid vilka högtider man anser att blommor är en passande gåva. Favoriterna är: Alla hjärtans dag, Nyårsafton, när man går på en bjudning, bröllopsdagar, mors dag och när man firar skolavslutningar. Däremot hör godis hemma vid påsk och helst ger man andra slags presenter vid jul, bröllop, födelsedagar och studentexamen.

Se diagram från undersökningen här.

Så genomfördes undersökningen

Undersökningsperioden var från 2009-12-09 till 2009-12-16. 1 030 personer har svarat på en internetbaserad enkät.

Vill du veta mer? Kontakta gärna Robert Tinterov, VD, GiftToday.
E-post: robert.tinterov@gifttoday.se
Twitter: http://twitter.com/gift2day

GiftToday Sweden AB (publ) erbjuder privat- och företagskunder en webbaserad tjänst för att snabbt och enkelt ge bort presenter och upplevelser. Kärnan i affärsidén är möjligheten till omgående leverans av presenten för att kunna ta tillvara presenttillfällen samma dag. GiftToday:s presentportal är www.gifttoday.se. Bolagets aktier är listade för handel på AktieTorget.

Gå till www.gifttoday.se och beställ blommor, choklad och presenter för leverans samma dag.