HiNation AB

BLOW! och Orrefors sprider ljus till 200 personer i Nairobi i samarbete med HiNation

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2012 15:01 CEST

I lördags genomförde hantverksgruppen BLOW och Orrefors en glasauktion på Orrefors glasbruk. Pengarna kommer via samarbetspartnern HiNation att omsättas till solcellslampor till hjälporganisationen MUST i Mathare Valley, en slumbosättning i Nairobi. Resultatet efter lördagens auktionering var 42 000 kr vilket innebär väsentligt förbättrade levnadsförhållanden för över 200 personer i Mathare.

– ”Vi är stolta och glada att BLOW och Orrefors valde HiNation som samarbetspartner för auktionen. En bidragande orsak är att vi tydligt kan visa vart pengarna tar vägen, vilken konkret nytta HiLights kan göra för mottagarna.”, säger Linda Krondahl, grundare och VD för HiNation AB. ”Genom att vi har nära kontakt med mottagarna i MUST kan vi återkoppla till BLOW, Orrefors och deltagarna i helgens auktion hur deras gåvor kommer till nytta.”

-”Det känns fantastiskt att vår passion för glas och konsthantverk kan bli till ljus för de som verkligen behöver det”, säger Markus Emilsson en av medlemmarna i BLOW.

BLOW auktionerade ut hela utställningen ”Inspired By You”  och Orrefors bidrog med konstglas från Lars Hellstens tid på Orrefors glasbruket. ”Inspired By You” skapades med inspiration inlämnat av de som besökt Blow i hyttan under sommaren. Det är således inte bara de som ropade in konstföremålen under auktionen i lördags som bidragit till att 42 familjer i Mathare Valley nu kommer tillgång till solcellslampor i sina bostäder, utan även alla de som bidragit med inspiration för att göra utställningen.

-”Att skapa möjlighet för så många att på ett så enkelt och lustfyllt sätt kunna bidra till något som verkligen gör skillnad för människors livsvillkor känns otroligt bra ”, säger BLOW´s medlemmar.

I praktiken innebär 42 solcellslampor att drygt 200 personer får en bättre livssituation. Mätningar visar att i hem där det finns tillgång till solcellslampor eller elektriskt ljus så studerar barnen i snitt 2 timmar mer per dag och får bättre resultat i skolan. Räknat på ett snitt av tre barn i varje familj så innebär lördagens auktion ca 250 timmars extra studietid/dag. Ljus innebär även en mycket mer tryggare och säkrare tillvaro. Ett stort problem i slumbosättningarna är fotogenrelaterade skador och fotogen är det alternativ som annars används. Bara i Angola dör 30 000 människor/år i just fotogenrelaterade skador.

Ett stort tack riktas därför till ALLA som bidragit till denna insamling och till Orrefors som deltagit och sponsrat denna auktion!!

Kontakta: Linda Krondahl, linda.krondahl@hination.se, 0707 949280

BLOW! är hantverksgruppen som vill skapa en mötesplats kring hantverk, glas och konst som känns avspänd och tillgänglig för många. Under sommaren har de huserat i Orrefors hytta där de bland annat gett möjlighet för besökare att prova på att blåsa glas och uppleva glaskonst i olika utställningar.

28 juli hade BLOW vernissage av utställningen ”Inspired By You”, en utställning som gruppen skapat tillsammans med besökarna. Resultatet blev en glasig visualisering av besökarnas tankar och idéer med variationsrikedom i både teknik, uttryck och innehåll. Denna utställning ingår i auktionen ”För en ljusare värld”.

BLOW! består av Julie Kausland, Hanna Hansdotter och Markus Emilsson, samtliga utbildade på Kosta Glascenter och Riksglasskolan i Orrefors.

HiNation AB är ett svenskt företag som utvecklar små, robusta solcellsprodukter av hög kvalitet. Företaget grundades 2008 och lanserade 2010 ’HiLight’ by HiNation. Genom att utgå från användarnas behov och bra komponenter kombinerar HiNation miljövänlighet med användarvänlighet och hållbarhet.

HiLight är liten bärbar, kompakt solcellsprodukt som ger användaren 20 timmar starkt ljus eller upp till 10 mobiltelefonladdningar efter en dag i solen. Företaget fokuserar på tillväxtländer, främst i Afrika och Asien, där majoriteten fortfarande lever utan el. HiLigt i används idag bland annat i massajstammar i norra Tanzania och av Rädda Barnens personal i fält. HiNation har med sitt tydliga fokus på miljömedvetenhet och fattigdomsbekämpning på tillväxtmarknader tilldelats stöd från såväl Vinnova, Tillväxtverket och SIDA.

HiNation kom i kontakt medMUST’ tidigt våren 2011 genom den studie som genomfördes av 2 studenter på KTH. MUST är en hjälporganisation i Mathare Valley, en slumbosättning i utkanten av Nairobi, som arbetar för att stödja kvinnor och barn. HiLight testades av medlemmarna för att se om och hur den kunder förbättra deras vardagliga liv. Studien visade på mycket goda resultat genom att familjerna fick både ljus i hemmet och möjligheter till en ökad inkomst.

Genom stöd från BLOW! och Orrefors kan medlemmarna i MUST nu få tillgång till HiLights och därmed en väsentligt förbättrad vardag. Tack vare nära kontakt med MUST kommer vi att kunna få en bra spårbarhet, återkoppling samt foton från användningen av de HiLights som BLOW! och Orrefors kunder bidragit med.

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.