Universal Music Sweden

BLUE NOTE FIRAR 75ÅR!

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2014 15:40 CEST

Den 6 januari 1939 spelade den tyske invandraren och jazzfantasten Alfred Lion in sina första artister i New York. Det blev starten på ett livslångt kärleksprojekt som nu firar ärevördiga 75 år. Blue Note har med åren etablerat sig som det främsta och mest ärevördiga jazzbolaget, med åtskilliga tusen legendariska inspelningar med flera av jazzens storheter, från John Coltrane till Miles Davis, från Thelonious Monk till Herbie Hancock.

Sedan 1984 har Bruce Lundvall varit ansvarig för bolaget och gett många nya, spännande artister en musikalisk hemvist. Sedan 2011 är även demonproducenten Don Was i högsta grad involverad i utgivningen. Bland de nya artisterna märks bl a Rosanne Cash, Benmont Tench och Brian Blade.

Jubileet firas givetvis med pompa och ståt under hela året, med konserter, utställningar, nya utgivningar och snygga återutgivningar av gamla eviga klassiker. Det finns också flera prisade appar för alla som vill jaga de blå tonerna direkt, bl a Blue Note Spotify och iTunes.com/BlueNote.

Det har hänt mycket med Blue Note sedan Alfred Lion satte igång bandspelaren 1939, men hans visioner lever vidare.

www.bluenote.com