Förenade Bolag

Bluffaktura från Svenska Företagsregistret (tryckbart bildexempel)

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 17:34 CEST

Idag, den 11 oktober 2012, har bluffakturor nått sannolikt tusentals företagare runtom i landet. Fakturorna avser en publicering i internetkatalogen Svenska Företagsregistret - som inte existerar.

Svenska Företagsregistret faktureras enligt fakturan av EBS Media (med mailadress kundtjanst@ebmedia.se). Organisationsnumret (556821-4273) går däremot till Gabriel Friman Enterprise – en firma med ett misslyckat utmätningsförsök bakom sig och obetalda skatter. Totalt skuldsaldo är idag (2012-10-11) 13 268:-.

Fakturan från Svenska Företagsregistret avser ett införande på deras hemsida (www.svenskaföretagsregistret.se) som inte existerar. Ringer du numret på fakturan hänvisar personen på andra sidan till en tidigare inspelad order - som i själva verket aldrig ägt rum.

Förenade Bolag råder drabbade företagare att följa dessa steg:
Sannolikheten att Svenska Företagsregistret / Gabriel Friman Enterprise på något sätt kommer försöka driva in fordran är minimal. Eftersom inget orderunderlag existerar finns heller ingen risk att du tvingas betala. Det är däremot rekommenderat att följa tre enkla steg för att vara på den säkra sidan.

• Bestrid fakturan via post, helst rekommenderat, till Gabriel Friman Enterprise, FREJGATAN 13, 114 20 STOCKHOLM. Spara en kopia.
  • Polisanmäl utskicket. Du kan göra det direkt över telefon på nummer 114 14.
  • Fortsätt bestrida eventuella påminnelser, inkassokrav eller betalningsförelägganden.

För att se hela varningen och läsa drabbades kommentarer, följ länken till Varningslistan.

En tryckbar, högupplöst kopia av fakturan är bifogad detta pressmeddelande.

Förenade Bolag arbetar på bred front med att informera om aktiva bluffbolag och relaterade bedrägerier genom praktiska råd och spridandet av fri information. Förenade Bolags trygghetspaket ger bland annat en tryckt Varningslista på posten, dedikerad ärendehantering och omfattande rådgivning.