Sveaskog

Bo Dockered: Euron stärker företagandet

Pressmeddelande   •  Sep 10, 2003 13:47 CEST

- Nej-sidan domineras av vänsterkrafter, som länge hjälpt till att stapla hinder i vägen för företagande och ökad tillväxt i Sverige. Euron i sig kan inte att uträtta underverk, men är en av många åtgärder som behövs för att stärka företagsklimatet i vårt land. Därför blir jag djupt orolig när jag ser vilka som förenat sig med nej-sidan, säger Sveaskogs ordförande Bo Dockered.

- Euron är ett plus, men självklart går det inte att räkna ut exakt hur många företag, jobb eller pengar som Sverige skulle tjäna på att införa den. Ett nej däremot kommer att anslå tonen för den svenska politiken många år framåt, fortsätter Dockered. Idélösheten i budgetarbetet visar vad vi har att vänta: högre skatter, fortsatt broms på företagandet och mer av offentlig sektor. Frågan är om vi skall låsa positionerna för lång tid framåt eller nu bejaka en färdriktning som kan göra vårt land rikare?

- Nej-sidan hävdar att vi själva måste styra valutan. Man vill ha mandat för en politik som ytterligare kan sänka den krona, som vi sett falla som en sten under decennier. Det kan som tidigare stärka exportindustrin tillfälligt, men förr eller senare måste räkningen betalas.

- Sveaskog är ett av många statliga företag som direkt och indirekt arbetar i internationell konkurrens, säger Dockered. Vi behöver en skogsindustri som står stark genom att utveckla sin struktur och sina produkter och inte genom en lågvärderad valuta, som gör konsumenterna fattigare.

- De små företagen är landsbygdens livsnerv. De har mest att tjäna på en gemensam valuta. För den växande turistnäringen kan ett ja eller nej vara skillnaden mellan extra skjuts eller stagnation.

För mer information kontakta: Bo Dockered, tel: 070-674 01 19