Moderaterna

Bo Lundgren utmanar Maud Olofsson på debatt

Pressmeddelande   •   Jun 06, 2003 00:00 CEST

Idag, fredagen den 6 juni, skriver moderatledaren Bo Lundgren ett brev till centerledaren Maud Olofsson. I brevet utmanar Bo Lundgren Maud Olofsson på debatt om euron och företagandet.
Brevet kan läsas nedan i sin helhet.
____________________________

Bästa Maud.

Du och jag har ofta dragit samma slutsatser om vilken politik vårt land behöver. Vi vet båda att grunden för vårt välstånd bygger på arbete och företagande. Utan företagare inga företag, utan företag inga jobb. Vi är överens om att förutsättningarna för företagandet måste förbättras. Regleringarna är för krångliga och de höga skatterna hämmar den ekonomiska tillväxten.

Sveriges ekonomiska utveckling är beroende av vår export. Varannan producerad vara går till en köpare inom euroområdet. Fyra av fem större företag fakturerar idag i euro. För dem är euron vardag, även om det svenska utanförskapet ställer krav på högre vinstmarginaler och kostsam valutasäkring, för att överbrygga det handelshinder som olika valutor innebär.

Sveriges Lantbrukares Riksförbund, Svenskt Näringsliv och Företagarna säger därför ja till euron. Enligt opinionsmätningar vill sju av tio företagare införa euron som valuta i Sverige. Det är därför anmärkningsvärt att du och centerpartiet, som säger er värna om företagandet och vill förbättra dess villkor motarbetar euron.

Det är knappa hundra dagar kvar till folkomröstningen. Vi två har båda en skyldighet att redovisa de argument som grundar våra ställningstaganden. Jag utmanar därför dig på en snar debatt om euron och företagandet.

Bästa hälsningar

Bo Lundgren