Boardclub.se

Boardclub.se får kiteagentur och bygger varumärke i en bransh i kris

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2015 18:31 CET

Är brädportbranshen på knä? I vår bransch finns det företag som med hjälp av e-handel har lyckats ta en relativt smal nisch, breddat den med kläder och på så sätt nafsat på mainstreammarknaden. Detta har ju funkat riktigt bra, brädsportföretagen har vuxit sig stora... riktigt stora, fått riskbolag att investera, vuxit ännu mer... men frågan är, om och när dessa bolagen kommer att bli lönsamma. En odödlig optimism om att nu jävlar, nästa säsong kommer det vända, då kommer kunderna förstå värdet av bra produkter igen. För problemet kvarstår att e-handel handlar i första hand om pris. Priserna sänks och sänks och sänks, att sälja prylar till fullpris känns som en omöjlig uppgift. De som tidigt skaffat sig ett bra loyalitetsprogram kan möjligtvis få ut lite mer av sina hyllvärmare men för resten av oss handlar det om en avvägning om att växa sakta men organsikt eller följa den stora massan ner i reaträsket.

Vi på Boardclub är så långt ifrån ett storföretag man kan komma, vi har ingen pengakista att ta av och är inte heller tillräckligt modiga att "gambla" och köpa in mängder för att det troligtvis kommer att sälja som smör till fullpris helt plötsligt, det kommer helt enkelt inta att hända. Vi har valt en approach där vi säljer mindre än vi hade kunnat göra men har en prisstrategi där vi inte systematiskt rear ut våra produkter. Visst ibland behöver även vi krypa till korset och rea ut våra grejer men vi inser att om vi någon gång i framtiden ska kunna bli lönsamma så behöver vi få mer än vi betalar för våra produkter. Istället för att eventuellt kunna göra detta med storskalfördelar om en herrans massa år så försöker vi istället att steg för steg, bygga varumärke, dels för boardclub.se men också för de produkter vi marknadsför. Anledningen att vi tror att vi har en chans att kunna bygga varumärke är i första hand att vi är hängivna denna approach, att vi faktiskt har de bästa varumärkena på marknaden, vi säljer endast high end produkter som kunderna inte hittar var som helst och att vi köper in med tillförsikt.

Om detta kommer att lyckas är ju ingen som vet, vi inser att vi simmar mot strömmen och att vi kommer behöva en stor portion tålamod och en hel del medvind för att få detta att fungera, men vi är hoppfulla att vi kommer kunna växa organiskt år efter år tills dess att vi har ett "självgående" företag med service, goodwill och tillit hos konsumenterna. Värden som idag i e-handel kanske inte är så mycket värda men som vi behöver för att komma från reaträsket.

Boardclub.se - Vi har allt du behöver för wakeboard, kitesurfing, Stand up paddle board, longboard och wakeskate. Online sedan 2005. Inga mellanhänder, inget krångel, bara de bästa produkterna ilsnabbet hem till dörren!