LKAB

Bob Boulton har utsetts till vd för Minelco

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2010 10:37 CET

Bob Boulton, född 1950, har utsetts till vd för Minelco (industrimineralverksamheten i LKAB) från den 1 december 2010. Han efterträder Markus Petäjäniemi, som blir marknadsdirektör i LKAB, och tar över alla Markus uppgifter i Minelco Group.

Bob Boulton kommer närmast från befattningen som global produktionsdirektör i Minelco och är också Managing Director för Minelco Ltd, dvs industrimineralverksamheten i England. Basen ligger i Flixborough som ligger i norra Linconshire och där kommer Bob också att vara placerad.

Bob är gift med Dianne och familjen har en vuxen son. Han är en av pionjärerna inom Minelco och började i företaget 1992, några år efter bolagets bildande 1989.

- Jag är mycket glad över att få välkomna Bob som vd i Minelco, säger LKABs vd och koncernchef Lars-Eric Aaro, som också är styrelseordförande i Minelco.  Bob har en bred teknisk kompetens och en gedigen erfarenhet från branschen.

2003 förvärvade LKAB via Minelco mineraldivisionen (Frank & Schulte Fillers and Minerals Division) från Stinnes AG och blev därmed en global aktör på marknaden för industrimineraler.  Bob har varit djupt involverad i arbetet med att bygga in de förvärvade bolagen i Minelco Group och med den fortsatta globala utvecklingen av industrimineralverksamheten.  I dag finns Minelco representerat runt om i Europa samt i Asien och USA.

Kontaktpersoner:
Lars-Eric Aaro, tel 070 373 81 06.
Bob Boulton, tel +447712134889.

Bilaga: pressmeddelande som pdf-fil och foto på Bob Boulton

Lotta Fogde